ubuntu

نظارت بر سلامت سرور با Checkmk در اوبونتو

به عنوان یک ادمین سیستم ، بهترین کار شناخت وضعیت فعلی زیرساخت ها و خدمات خود میباشد. در حالت ایده آل ، می خواهید قبل از اینکه کاربران کاری کنند ، دیسک های خراب یا مشکلات برنامه را متوجه شوید. ابزارهای نظارتی مانند Checkmk می توانند به مدیران کمک کنند تا این مشکلات را پیدا کرده و سرور مجازی های سالم را حفظ کنند.
به طور کلی ، نرم افزار مانیتورینگ می تواند وضعیت سخت افزاری ، زمان فعالیت و وضعیت سرور مجازی های شما را ردیابی کند و در صورت بروز هر مشکلی هشدار دهد. در یک حالت بسیار ساده ، یک سیستم نظارتی در صورت متوقف شدن هرگونه خدمات به شما هشدار می دهد. در یک حالت قوی تر ، هشدار بلافاصله بعد از بروز هرگونه علائم مشکوک ، مانند افزایش استفاده از حافظه یا میزان غیرطبیعی اتصالات TCP ، به وجود می آید.
راه حل های مانیتورینگ بسیاری وجود دارد که درجات مختلف پیچیدگی و ویژگی های مختلف ، هم رایگان و هزینه بر را ارائه می دهد. در بسیاری از موارد ، نصب ، پیکربندی و مدیریت این ابزارها دشوار و وقت گیر است.
با این حال Checkmk ، یک روش نظارتی است که هم قوی میباشد و هم نصب آن ساده است. یک بسته نرم افزاری خود شمول است که شامل Nagios (یک سرویس هشدار دهنده محبوب و منبع باز) با افزونه هایی برای جمع آوری ، نظارت و نمودار سازی داده ها است. همچنین رابط وب Checkmk را به همراه دارد – ابزاری جامع که بسیاری از کاستی های Nagios را برطرف می کند. این دستگاه داشبورد کاربر پسند ، یک سیستم نوتیفیکیشن همه منظوره و یک مخزن دارای عوامل نظارتی آسان قابل نصب را در بسیاری از توزیع های لینوکس ارائه می دهد. اگر رابط وب Checkmk را نداشته باشد ، باید برای کارهای مختلف از نماهای مختلف استفاده کنیم و امکان استفاده از این ویژگی ها بدون استفاده از اصلاحات گسترده فایل امکان پذیر نیست.
در این راهنما Checkmk را روی یک سرور مجازی Ubuntu 18.04 تنظیم می کنیم و دو هاست جداگانه را مانیتور می کنیم. خود سرور مجازی اوبونتو و همچنین یک سرور مجازی جداگانه CentOS 7 را رصد خواهیم کرد ، اما می توانیم از همین روش استفاده کنیم تا تعداد هاست های بیشتری را به پیکربندی مانیتورینگ خود اضافه کنیم.
پیش نیازها
• یک سرور مجازی Ubuntu 18.04 با یک کاربر معمولی و غیر ریشه و دارای امتیازات sudo. با پیروی از این آموزش اولیه راه اندازی سرور مجازی می توانید نحوه آماده سازی سرور مجازی خود را بیاموزید.
• یک سرور مجازی CentOS 7 با یک کاربر معمولی و غیر ریشه و دارای امتیازات sudo. برای تهیه این سرور مجازی می توانید این آموزش اولیه تنظیم سرور مجازی را دنبال کنید.
مرحله 1 – نصب Checkmk در اوبونتو
برای استفاده از سایت مانیتور خود ابتدا باید Checkmk را روی سرور مجازی اوبونتو نصب کنیم. این کار ابزارهای لازم را به ما می دهد. Checkmk فایلهای رسمی بسته آماده استفاده برای اوبونتو را فراهم می کند که می توانیم برای نصب بسته نرم افزاری از آنها استفاده کنیم.
ابتدا ، لیست بسته ها را به روز می کنیم تا جدیدترین نسخه از لیست مخازن را داشته باشیم:
⦁ $ sudo apt update

برای جستجوی بسته ها می توانیم به سایت لیست بسته ها برویم. اوبونتو 18.04 را می توان در فهرست صفحه انتخاب کرد.
اکنون بسته را دانلود کنید:
⦁ $ wget
https://checkmk.com/support/1.6.0p8/check-mk-raw-1.6.0p8_0.bionic_amd64.deb

سپس بسته تازه دانلود شده را نصب کنید:
⦁ $ sudo apt install -y ./check-mk-raw-1.6.0p8_0.bionic_amd64.deb

این دستور بسته Checkmk را به همراه تمام متعلقات لازم از جمله وب سرور مجازی Apache که برای دسترسی به وب به رابط مانیتورینگ استفاده می شود ، نصب می کند.
پس از اتمام نصب ، اکنون می توانیم به دستور omd دسترسی پیدا کنیم. آن را امتحان کنید:
⦁ $ sudo omd

این دستور omd به شرح زیر است:
Output
Usage (called as root):

omd help Show general help

. . .

General Options:
-V <version> set specific version, useful in combination with update/create
omd COMMAND -h, –help show available options of COMMAND

دستور omd می تواند تمام موارد Checkmk را در سرور مجازی ما مدیریت کند. می تواند همه خدمات نظارت را به طور همزمان شروع و متوقف کند ، و ما از آن برای ایجاد نمونه Checkmk استفاده خواهیم کرد. با این حال ، ابتدا ، باید تنظیمات فایروال خود را به روز کنیم تا به خارج از پورت پیش فرض دسترسی پیدا کنیم.
مرحله 2 – تعیین تنظیمات فایروال
قبل از اینکه بتوانیم با Checkmk کار کنیم ، لازم است در پیکربندی فایروال اجازه دسترسی خارجی به سرور مجازی وب را فراهم کنیم. با فرض اینکه مراحل پیش فرض تنظیمات فایروال را دنبال کرده باشید ، فایروال UFW را برای محدود کردن دسترسی به سرور مجازی خود تنظیم کرده اید.
در حین نصب ، Apache خود را با UFW ثبت می کند تا راهی آسان برای فعال یا غیرفعال کردن دسترسی به Apache از طریق فایروال فراهم کند.
برای دسترسی به Apache ، از دستور زیر استفاده کنید:
⦁ $ sudo ufw allow Apache

اکنون تغییرات را تأیید کنید:
⦁ $ sudo ufw status

خواهید دید که Apache در بین سرویس های مجاز ذکر شده است:
Output
Status: active

To Action From
— —— —-
OpenSSH ALLOW Anywhere
Apache ALLOW Anywhere
OpenSSH (v6) ALLOW Anywhere (v6)
Apache (v6) ALLOW Anywhere (v6)

این به ما امکان دسترسی به رابط وب Checkmk را می دهد.
در مرحله بعدی ، اولین نمونه مانیتورینگ Checkmk را ایجاد خواهیم کرد.
مرحله 3 – ایجاد یک نمونه مانیتورینگ Checkmk
Checkmk برای جداسازی چندین نسخه Checkmk روی یک سرور مجازی از مفهوم نمونه ها یا نصب های فردی استفاده می کند. در بیشتر موارد ، تنها یک نسخه از Checkmk کافی است و اینگونه است که ما در این راهنما نرم افزار را پیکربندی می کنیم.
ابتدا باید یک نمونه جدید را نامگذاری کنیم و در تمام این متن از monitoring استفاده خواهیم کرد. برای ایجاد نمونه ، این دستور را تایپ کنید:
⦁ $ sudo omd create monitoring

ابزار omd همه چیز را بطور خودکار برای ما تنظیم می کند. خروجی فرمان شبیه به زیر خواهد بود:
Output
Adding /opt/omd/sites/monitoring/tmp to /etc/fstab.
Creating temporary filesystem /omd/sites/monitoring/tmp…OK
Restarting Apache…OK
Created new site monitoring with version 1.6.0p8.cre.

The site can be started with omd start monitoring.
The default web UI is available at http://your_ubuntu_server/monitoring/

The admin user for the web applications is cmkadmin with password: your-default-password
(It can be changed with ‘htpasswd -m ~/etc/htpasswd cmkadmin’ as site user.)
Please do a su – monitoring for administration of this site.

در این خروجی آدرس URL ، نام کاربری پیش فرض و رمز عبور برای دسترسی به رابط مانیتورینگ ما هایلایت می شوند. نمونه اکنون ایجاد شده است ، اما هنوز شروع نشده است. برای شروع مثال ، تایپ کنید:
⦁ $ sudo omd start monitoring

در حال حاضر تمام ابزارها و سرویس های لازم به طور همزمان آغاز می شوند. در پایان خروجی را مشاهده خواهیم کرد که تایید میکند همه سرویس های ما با موفقیت شروع شده است:
Output
Starting mkeventd…OK
Starting rrdcached…OK
Starting npcd…OK
Starting nagios…OK
Starting apache…OK
Initializing Crontab…OK

نمونه به روز و در حال اجرا است.
برای دسترسی به نمونه Checkmk ، در مرورگر وب http: // your_ubuntu_server_ip / monitor / را باز کنید. از شما خواسته می شود که یک رمز عبور وارد کنید. از اعتبارات پیش فرض چاپ شده روی صفحه استفاده کنید. بعداً این پیش فرض ها را تغییر خواهیم داد.
صفحه Checkmk با یک داشبورد باز می شود ، که تمام خدمات و وضعیت سرور مجازی های ما را در لیست ها نشان می دهد و از نمودارهای عملی شبیه کره زمین استفاده می کند. بلافاصله پس از نصب ، این موارد خالی است ، اما به زودی آن را برای نمایش سرویس ها و سیستم های خود ایجاد خواهیم کرد.

در مرحله بعد رمزعبور پیش فرض را برای ایمن سازی سایت با استفاده از این رابط تغییر خواهیم داد.
مرحله 4 – تغییر رمز عبور ادمین
در حین نصب ، Checkmk یک رمز عبور تصادفی برای کاربر ادمین cmkadmin ایجاد می کند. این گذرواژه قرار است هنگام نصب تغییر یابد و به همین دلیل اغلب کوتاه است و چندان ایمن نیست. ما می توانیم این رمز را از طریق رابط وب تغییر دهیم.
ابتدا ، صفحه کاربران را از منوی WATO – Configuration در سمت چپ باز کنید. در این لیست کلیه کاربرانی که در حال حاضر به سایت Checkmk دسترسی دارند نشان داده میشوند. در نصب جدید فقط دو کاربر لیست می شوند. اولین مورد ، automation ، برای استفاده با ابزارهای خودکار در نظر گرفته شده است. دومی کاربر cmkadmin است که ما برای ورود به سایت استفاده می کردیم.

برای تغییر جزئیات آن از جمله رمز عبور ، روی آیکون مداد کنار کاربر cmkadmin کلیک کنید.

گذرواژه را به روز کنید ، یک ایمیل ادمین اضافه کنید و هرگونه تغییر دلخواه دیگری میخواهید انجام دهید.
پس از ذخیره تغییرات ، از ما خواسته می شود دوباره با استفاده از اعتبار جدید خود وارد سیستم شوید. این کار را انجام دهید و به داشبورد برگردید ، جایی که باید برای پیاده سازی کامل پیکربندی جدید خود یک کار دیگر نیز انجام دهیم.
یکبار دیگر از منوی WATO – Configuration پیکربندی در سمت چپ ، صفحه کاربران را باز کنید. دکمه نارنجی در گوشه بالا سمت چپ با عنوان 1 Change به ما می گوید که ما در پیکربندی Checkmk تغییراتی ایجاد کرده ایم و باید آنها را ذخیره و فعال کنیم. این اتفاق هر بار که می خواهیم پیکربندی سیستم نظارت خود را تغییر دهیم ، تکرار میشود و نه تنها پس از ویرایش اطلاعات کاربری. برای ذخیره و فعال کردن تغییرات در حال انتظار ، باید روی این دکمه کلیک کرده و با فعال سازی تغییرات ذکر شده با استفاده از گزینه ” Activate affected” در صفحه زیر موافقت کنید.

پس از فعال سازی تغییرات ، داده های کاربر جدید در فایل های پیکربندی نوشته شده و توسط همه اجزای سیستم استفاده می شود. Checkmk به طور خودکار مراقب اجزای سیستم مانیتورینگ فردی ، لود مجدد آنها در صورت لزوم و مدیریت کلیه فایل های پیکربندی مورد نیاز است.
نصب Checkmk اکنون آماده استفاده است. در مرحله بعد ، هاست اول را به سیستم نظارت خود اضافه خواهیم کرد.
مرحله 5 – نظارت بر هاست اول
اکنون آماده مانیتورینگ هاست اول هستیم. برای انجام این کار ، ابتدا check-mk-agent را روی سرور مجازی اوبونتو نصب خواهیم کرد. سپس ، دسترسی به داده های مانیتورینگ را با استفاده از xinetd محدود خواهیم کرد.
مؤلفه های نصب شده با Checkmk وظیفه دریافت ، ذخیره و ارائه اطلاعات نظارت را دارند. آنها خود اطلاعات را ارائه نمی دهند.
برای جمع آوری داده های واقعی ، از عامل Checkmk استفاده خواهیم کرد. از آنجا که عامل Checkmk به طور خاص برای این کار طراحی شده ، قادر به نظارت بر همه اجزای حیاتی سیستم به طور همزمان و گزارش آن اطلاعات به نمونه Checkmk است.
نصب عامل
اولین هاستی که مانیتور خواهیم کرد your_ubuntu_server خواهد بود – سرور مجازی ی که ما خود نمونه Checkmk را نصب کرده ایم.
برای شروع ، باید عامل Checkmk را نصب کنیم. بسته های مربوط به همه توزیع های عمده ، از جمله اوبونتو ، مستقیماً از رابط وب موجود است. صفحه Monitoring Agents را از منوی WATO – Configuration در سمت چپ باز کنید. دانلودهای موجود با محبوب ترین بسته ها را در قسمت اول با برچسب Packaged agents مشاهده خواهید کرد.

بسته check-mk-agent_1.6.0p8-1_all.deb مناسب برای توزیع های مبتنی بر دبیان ، از جمله اوبونتو است. لینک دانلود آن بسته را از مرورگر وب کپی کنید و از آن آدرس برای دانلود بسته استفاده کنید.
$ wget
http://your_ubuntu_server_ip/monitoring/check_mk/agents/check-mk-agent_1.6.0p8-1_all.deb

پس از دانلود ، بسته را نصب کنید:
⦁ $ apt install -y ./check-mk-agent_1.6.0p8-1_all.deb

اکنون تأیید کنید که عامل با موفقیت نصب شده است:
⦁ $ check_mk_agent

این دستور متن بسیار طولانی را به نمایش می گذارد که به نظر می رسد مانند gibberish اما همه اطلاعات حیاتی درباره سیستم را در یک جا جمع می کند.
Output
<<<check_mk>>>
Version: 1.6.0p8
AgentOS: linux
. . .
[“monitoring”]
<<<job>>>
<<<local>>>

این خروجی این دستور است که Checkmk برای جمع آوری داده های وضعیت از هاست های مانیتور شده، از آن استفاده می کند. اکنون ، دسترسی به داده های مانیتورینگ را با xinetd محدود خواهیم کرد.
محدود کردن دسترسی به داده های مانیتورینگ با استفاده از xinetd
به طور پیش فرض ، داده های check_mk_agent با استفاده از xinetd ارائه می شوند، مکانیزمی که پس از دستیابی به آن ، داده ها را از پورت شبکه خاص خارج می کند. این بدان معنی است که ما می توانیم با استفاده از telnet به پورت 6556 (پورت پیش فرض Checkmk) از هر رایانه دیگری در اینترنت به check_mk_agent دسترسی پیدا کنیم ، مگر اینکه پیکربندی فایروال ما آن را مجاز نداند.
این حالت رویکرد امنیتی خوبی برای انتشار اطلاعات حیاتی در مورد سرور مجازی ها به هر کسی در اینترنت نیست. ما فقط باید هاست هایی را مجاز کنیم که Checkmk را اجرا می کنند و برای دستیابی به این داده ها تحت نظارت ما هستند ، به طوری که فقط سیستم نظارت ما بتواند آن را جمع کند.
اگر آموزش اولیه راه اندازی سرور مجازی شامل مراحل تنظیم فایروال را دنبال کرده اید ، دسترسی به عامل Checkmk به طور پیش فرض مسدود شده است. با این وجود ، یک راه این است که این محدودیت های دسترسی را مستقیماً در پیکربندی سرویس اعمال کنید و برای محافظت از آن فقط به فایروال اعتماد نکنید.
برای محدود کردن دسترسی به داده های عامل ، باید فایل پیکربندی را در /etc/xinetd.d/check_mk ویرایش کنیم. فایل پیکربندی را در ویرایشگر مورد علاقه خود باز کنید. برای استفاده از nano ، تایپ کنید:
⦁ $ sudo nano /etc/xinetd.d/check_mk

این بخش را پیدا کنید:
/etc/xinetd.d/check_mk
. . .
# configure the IP address(es) of your Nagios server here:
#only_from = 127.0.0.1 10.0.20.1 10.0.20.2
. . .

تنظیم only_from مسئولیت محدود کردن دسترسی به آدرسهای IP خاص را دارد. از آنجا که ما اکنون در حال کار بر روی نظارت بر سرور مجازی ی هستیم که Checkmk روی آن کار می کند ، بهتر است فقط به localhost اجازه اتصال دهیم. تنظیمات پیکربندی را باطل و به روز کنید:
/etc/xinetd.d/check_mk
. . .
# configure the IP address(es) of your Nagios server here:
only_from = 127.0.0.1
. . .
فایل را ذخیره کنید و از آن خارج شوید.
برای تغییراتی که باید انجام شود ، باید daemon xinetd را مجدداً راه اندازی کنیم. اکنون این کار را انجام دهید:
⦁ $ sudo systemctl restart xinetd

اکنون عامل ما در حال اجراست و محدود به پذیرش اتصالات محلی است. ما می توانیم با استفاده از Checkmk ، مانیتورینگ را برای هاست پیکربندی کنیم.
پیکربندی هاست در رابط وب Checkmk
ابتدا ، برای اضافه کردن یک هاست جدید جهت نظارت ، باید به منوی هاست ها در فهرست WATO – Configuration در سمت چپ برویم. از اینجا روی ایجاد هاست جدید کلیک کنید. برخی اطلاعات هاست از ما خواسته می شود.
نام هاست نامی آشناست که Checkmk برای نظارت از آن استفاده خواهد کرد. ممکن است یک نام دامنه کاملاً واجد شرایط باشد ، اما لازم نیست. در این مثال ، ما دقیقاً مانند نام نمونه Checkmk ، هاست را monitoring نامیدیم. از آنجا که onitoring برای آدرس IP ما قابل حل نیست ، باید آدرس IP سرور مجازی خود را نیز ارائه کنیم. و از آنجا که ما هاست محلی را رصد می کنیم ، IP به سادگی 127.0.0.1 خواهد بود. برای فعال کردن ورودی دستی IP ، جعبه آدرس IPv4 را بررسی کنید و مقدار را در قسمت متن وارد کنید.
پیکربندی پیش فرض بخش Data Source به عامل Checkmk برای ارائه داده های نظارت متکی است ، که مسئله خوبی است. تنظیمات Networking Segment برای مشخص کردن هاست ها در شبکه های از راه دور استفاده می شود ، که با تاخیر قابل انتظار بیشتری مشخص می شوند که نشانه ای از نقص نیست. از آنجا که این یک هاست محلی است ، تنظیم پیش فرض نیز مناسب خواهد بود.
برای ذخیره هاست و پیکربندی کنترل سرویس ها ، روی دکمه Save & go to services کلیک کنید.

Checkmk موجودی خودکار را انجام می دهد. این بدان معناست که خروجی عامل را دریافت می کند و آن را رمزگشایی می کند تا بداند چه نوع خدماتی را می تواند نظارت کند. کلیه خدمات در دسترس برای نظارت در لیست خواهد بود از جمله لود CPU ، استفاده از حافظه و فضای خالی روی دیسک ها.
برای فعال کردن نظارت بر همه خدمات یافت شده ، باید روی دکمه Monitor در بخش خدمات Undecided (currently not monitored) کلیک کنید. صفحه ریفرش میشود ، اما اکنون همه سرویس ها در زیر بخش خدمات مانیتور شده قرار می گیرند و به ما اطلاع می دهند که در واقع تحت نظارت هستند.
همانطور که در هنگام تغییر رمزعبور کاربر خود ، این تغییرات جدید قبل از اجرای زنده باید ذخیره و فعال شوند. دکمه 2 change را فشار داده و با استفاده از دکمه Activate affected ، تغییرات را بپذیرید. پس از آن ، مانیتور هاست به حالت آماده اجرا می شود.
اکنون آماده همکاری با داده های سرور مجازی خود هستید. با استفاده از منوی Overview/Main Overview در سمت چپ نگاهی به داشبورد اصلی بیاندازید.
کار با داده های مانیتورینگ
اکنون با استفاده از مورد منوی Overview/Main Overview در سمت چپ نگاهی به داشبورد اصلی خواهیم انداخت:

کره زمین اکنون کاملاً سبز است و جدول می گوید که یک هاست بدون هیچ مشکلی در حال اجرا است. ما می توانیم لیست کامل هاست ، که اکنون از یک هاست واحد تشکیل شده است ، در نمای Hosts/All hosts (با استفاده از منوی سمت چپ) مشاهده کنیم.

در آنجا خواهیم دید که چه تعداد خدمات مطلوبی وجود دارند (به رنگ سبز نشان داده شده است) ، چه تعداد از آنها شکست خورده اند و چه تعداد از آنها در انتظار بررسی هستند. بعد از کلیک بر روی نام هاست ، قادر خواهیم بود لیست کلیه خدمات را با وضعیت کامل و Perf-O-Meter آنها مشاهده کنیم. Perf-O-Meter عملکرد یک سرویس منفرد را نسبت به آنچه Checkmk مطلوب میداند ، نشان می دهد.

کلیه خدماتی که داده های قابل بازگشت را نشان می دهند ، یک نماد گراف را در کنار نام خود نشان می دهند. ما می توانیم از آن نماد برای دسترسی به نمودارهای مرتبط با سرویس استفاده کنیم. از آنجا که نظارت هاست تازه است ، تقریباً هیچ چیزی روی نمودارها وجود ندارد – اما بعد از مدتی نمودارها اطلاعات ارزشمندی در مورد تغییر عملکرد سرویس ما با گذشت زمان ارائه می دهند.

هنگامی که هر یک از این خدمات خراب یا بازیابی نشوند ، اطلاعات در داشبورد نشان داده می شود. برای عدم موفقیت در خدمات خطای قرمز نشان داده می شود و بروز مشکل در نمودار کره زمین نیز قابل مشاهده خواهد بود.

پس از ریکاوری ، همه چیز به صورت سبز نشان داده می شود ، اما وضعیت ورود به سیستم در سمت راست حاوی اطلاعاتی درباره مشکلات گذشته خواهد بود.

اکنون که کمی داشبورد را کاوش کرده ایم ، بیایید هاست دوم را به عنوان نمونه مانیتورینگ خود اضافه کنیم.
مرحله 6 – نظارت بر هاست CentOS دوم
وقتی هاست های مختلفی دارید ، مانیتورینگ واقعاً کارآمد خواهد بود. اکنون سرور مجازی دوم را به نمونه Checkmk اضافه خواهیم کرد ، این بار CentOS 7 در حال اجرا را اضافه میکنیم.
مانند سرور مجازی Ubuntu ، نصب عامل Checkmk برای جمع آوری داده های نظارت بر CentOS ضروری است. اما این بار به یک صفحه rpm از صفحه Monitoring Agents در رابط وب ، با نام check-mk-agent-1.6.0p8-1.noarch.rpm ، احتیاج خواهیم داشت.
ابتدا باید xinetd را نصب کنیم که به طور پیش فرض در نصب CentOS موجود نیست. به یاد خواهیم آورد ، Xinetd یک Daemon است که وظیفه تهیه داده های مانیتورینگ ارائه شده توسط check_mk_agent از طریق شبکه را دارد.
در سرور مجازی CentOS خود ، ابتدا xinetd را نصب کنید:
⦁ $ sudo yum install -y xinetd

اکنون می توانیم بسته عامل نظارتی مورد نیاز سرور مجازی CentOS خود را دانلود و نصب کنیم:
⦁ $ sudo yum install -y http://your_ubuntu_server_ip/monitoring/check_mk/agents/check-mk-agent-1.6.0p8-1.noarch.rpm

درست مانند قبل ، با اجرای check_mk_agent می توانیم تأیید کنیم که عامل به درستی کار می کند:
⦁ $ sudo check_mk_agent
خروجی مشابه سرور مجازی اوبونتو خواهد بود. اکنون دسترسی به عامل را محدود خواهیم کرد.
محدود کردن دسترسی
این بار یک هاست محلی را نظارت نخواهیم کرد ، بنابراین xinetd باید امکاناتی را برای جمع آوری داده ها از سرور مجازی اوبونتو ، که Checkmk در آن نصب است ، فراهم آورد. برای انجام این کار، ابتدا فایل پیکربندی خود را باز کنید:
⦁ $ sudo vi /etc/xinetd.d/check_mk

در اینجا پیکربندی سرویس check_mk خود را مشاهده می کنید ، چگونگی دستیابی به عامل Checkmk از طریق Daemon xinetd را می توانید مشخص کنید. دو خط زیر را پیدا کنید:
/etc/xinetd.d/check_mk
. . .
# configure the IP address(es) of your Nagios server here:
#only_from = 127.0.0.1 10.0.20.1 10.0.20.2
. . .

اکنون خط دوم را حذف کنید و آدرس های IP محلی را با آدرس__ubuntu_server_ip خود جایگزین کنید:
/etc/xinetd.d/check_mk
. . .
# configure the IP address(es) of your Nagios server here:
only_from = your_ubuntu_server_ip
. . .

با تایپ:x و سپس ENTER فایل را ذخیره کنید و خارج شوید. سرویس xinetd را با استفاده از دستور زیر ریستارت کنید:
⦁ $ sudo systemctl restart xinetd

اکنون می توانیم Checkmk را پیکربندی کنیم تا هاست CentOS 7 خود را کنترل کنیم.
پیکربندی هاست جدید در Checkmk
برای اضافه کردن هاست های اضافی به Checkmk ، مانند گذشته از منوی هاست ها استفاده می کنیم. این بار می خواهیم نام هاست را centos مینامیم ، آدرس IP آن را پیکربندی میکنیم و WAN (با تأخیر زیاد) را در زیر کادر انتخاب Networking Segment انتخاب میکنیم ، زیرا هاست در شبکه دیگری قرار دارد. اگر از این مرحله عبور کردیم و آن را به صورت محلی رها کردیم ، Checkmk به زودی به ما هشدار می دهد که هاست از کار افتاده است ، زیرا انتظار می رود خیلی سریعتر از آنچه ممکن است از طریق اینترنت به پرس و جوهای عامل پاسخ دهد.

روی Save & go to servicesکلیک کنید ، که خدمات موجود برای نظارت بر روی سرور مجازی CentOS را نشان می دهند. لیست بسیار شبیه به لیست هاست اول خواهد بود. این بار نیز باید روی Monitor کلیک کرده و سپس با استفاده از دکمه نارنجی در گوشه بالا سمت چپ تغییرات را فعال کنیم.
پس از فعال سازی تغییرات ، می توانیم تأیید کنیم که هاست در صفحه All hosts نظارت می شود. به آنجا بروید. اکنون دو هاست ، monitoring و centos قابل مشاهده خواهند بود.

اکنون یک سرور مجازی اوبونتو و یک سرور مجازی CentOS را با Checkmk نظارت می کنید. حتی امکان نظارت بر هاست های بیشتر وجود دارد. در واقع ، هیچ حد بالایی غیر از عملکرد سرور وجود ندارد ، که تا زمانی که تعداد هاست شما در محدود چند صد مورد باشد ، مشکلی ایجاد نمی شود. علاوه بر این ، فرآیند برای هر هاست دیگر یکسان است. عاملین Checkmk در بسته های deb و rpm روی Ubuntu ، CentOS و اکثر توزیع های لینوکس کار می کنند.
نتیجه
در این راهنما دو سرور مجازی با دو توزیع مختلف لینوکس تنظیم می کنیم: ubuntu و CentOS. سپس برای کنترل هر دو سرور مجازی ، Checkmk را نصب و پیکربندی کردیم و رابط وب قدرتمند Checkmk را بررسی کردیم.
Checkmk امکان تنظیم آسان سیستم مانیتورینگ کامل و همه کاره را فراهم می کند ، که تمام سختی کار پیکربندی دستی را در یک رابط کاربری وب آسان و پر از گزینه ها و ویژگی های مختلف جمع میکند. با استفاده از این ابزارها می توان چندین هاست را کنترل کرد، ایمیل ، پیام کوتاه یا نوتیفیکیشن های بروز مشکل را تنظیم نمود، بررسی های چندگانه برای خدمات بیشتر تنظیم کرد، بر دسترسی و عملکرد نظارت کرد و غیره.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Checkmk ، حتماً به مطالب رسمی مراجعه کنید.

 

از این لینک ها زیر می توانید آمورش های بیشتری برای لینوکس پیدا کنید :

نصب و پیکربندی Ansible در اوبونتو 18.04 – نصب MySQL در اوبونتو 18.04

نظارت بر سلامت سرور با Checkmk در اوبونتو – اجرای چند نسخه PHP بر روی یک سرور

نصب Nginx، MySQL، PHP در CentOS 7 –  نصب و پیکربندی Elasticsearch در اوبونتو 18.04

راه اندازی سرور اولیه با اوبونتو 20.04 – تنظیم کلیدهای SSH در Ubuntu 20.04

نصب و استفاده از PostgreSQL در اوبونتو 20.0 – نحوه نصب MySQL در اوبونتو 20.04

نصب Python 3 روی سرور Ubuntu 18.04 –  نحوه نصب Python 3 روی سرور Ubuntu 20.04

نصب Linux،Apache،MySQL،PHP LAMP در اوبونتو 20.04 –  نصب وب سرور Apache در CentOS 8

نحوه نصب Drupal با Docker Compose –  نحوه نصب Nginx در اوبونتو 20.04

7 مورد از اقدامات امنیتی برای محافظت از سرورهای شما –  نحوه نصب و ایمن سازی Redis در اوبونتو 20.04

نحوه نصب و ایمن سازی Redis در اوبونتو 18.04اضافه کردن فضای Swap در اوبونتو 20.04

چگونه می توان فایروال را با UFW در اوبونتو 20.04 تنظیم کردنظارت بر اطلاعیه و مسیر BGP با BGPalerter اوبونتو 18.04

نصب و ایمن سازی phpMyAdmin در اوبونتو 20.04  –  نصب و استفاده از Composer در اوبونتو 20.04

ریست کردن رمز ورود ریشه MySQL یا MariaDB –  استفاده از نوع داده MySQL BLOB برای ذخیره تصاویر

نصب Nginx در اوبونتو 18.04نصب توزیع Anaconda پایتون در اوبونتو 20.04

نحوه نصب جاوا با Apt در اوبونتو 18.04 –  نحوه نصب Django و تنظیم محیط توسعه در اوبونتو 16.04

نصب جنگو و تنظیم محیط توسعه در اوبونتو 20.04 – نحوه ایجاد سرور Minecraft در اوبونتو 18.04

نحوه راه اندازی یک پروژه Node با Typescript –  نحوه نصب و پیکربندی VNC در اوبونتو 18.04

ایجاد یک برنامه Django و اتصال آن به یک بانک اطلاعاتینصب و پیکربندی VNC در اوبونتو 20.04

نصب MariaDB در اوبونتو 20.04  –  فعال سازی و اتصال رابط کاربری Django

تنظیم پلتفرم Cloud IDE کد سرور را در اوبونتو 18.04پیکربندی Apache HTTP با رویداد MPM و PHP-FPM

 

 

کلمات کلیدی خرید سرور

خرید vps – خرید سرور مجازی – خرید سرور – سرور هلند – فروش vps – سرور مجازی آمریکا – خریدvps – سرور مجازی هلند – فروش سرور مجازی – سرور آمریکا – vps – سرور مجازی انگلیس – سرور مجازی آلمان – سرور مجازی کانادا – خرید vps آمریکا – خرید وی پی اس – سرور – خرید سرور مجازی هلند – vps خرید – سرور مجازی فرانسه – سرور مجازی هلند – خرید vps آمریکاخرید سرور مجازی ارزان هلندvpsخرید vps هلندخرید سرور مجازی آمریکاخرید vps فرانسهتست vpsسرور مجازی تستسرور مجازی ویندوزارزانترین vpsخرید وی پی اسvps ارزان – 


https://vpsgol.net/product/vps-germany/

https://vpsgol.net/product/vps-usa/

https://vpsgol.net/product/vps-france/

https://vpsgol.net/product/vps-canada/

https://vpsgol.net/product/vps-poland/

https://vpsgol.net/product/vps-netherlands/

https://vpsgol.net/product/vps-england/