ubuntu

راه اندازی سرور اولیه با اوبونتو 20.04

هنگامی که برای اولین بار سرور مجازی جدید اوبونتو 20.04 را ایجاد می کنید ، باید برخی از مراحل مهم تنظیمات را به عنوان بخشی از ستاپ اصلی انجام دهید. این مراحل باعث افزایش امنیت و قابلیت استفاده سرور مجازی شما می شود و پایه و اساس محکمی را برای اقدامات بعدی به شما می دهد.
مرحله 1 – ورود به سیستم به عنوان ریشه
برای ورود به سرور مجازی خود ، باید آدرس IP عمومی سرور مجازی خود را بدانید. شما همچنین به رمز عبور یا در صورت نصب کلید SSH برای تأیید اعتبار – به کلید خصوصی برای حساب کاربر root نیاز دارید. اگر قبلاً به سرور مجازی خود وارد نشده اید ، بهتر است راهنمای ما در مورد نحوه اتصال به دراپلت ها با SSH را دنبال کنید ، که این روند را با جزئیات پوشش می دهد.
اگر از قبل به سرور مجازی خود وصل نشده اید ، اکنون به عنوان کاربر اصلی با استفاده از دستور زیر وارد سیستم شوید (بخش هایلایت شده فرمان را با آدرس IP عمومی سرور مجازی خود جایگزین کنید):
$ ssh root@your_server_ip

در صورت وجود هشدار درباره تایید هویت هاست، آن را بپذیرید. اگر از تأیید اعتبار استفاده می کنید ، رمز ورود خود را وارد کنید. اگر از یک کلید SSH استفاده می کنید که عبارت عبور آن محافظت می شود ، ممکن است از شما خواسته شود اولین بار که از هر کلید استفاده می کنید ، کلمه عبور را وارد کنید. اگر اولین بار است که با گذرواژه وارد سرور مجازی می شوید ، ممکن است از شما خواسته شود رمزعبور root را تغییر دهید.
درباره ریشه
کاربر ریشه کاربر ادمین در محیط لینوکس است که امتیازات بسیار گسترده ای دارد. به دلیل افزایش امتیازات حساب ریشه ، استفاده از آن به صورت منظم اصلا پیشنهاد نمیشود. این امر به این دلیل است که بخشی از قدرت ذاتی حساب ریشه ، توانایی ایجاد تغییرات بسیار مخرب ، حتی به طور تصادفی است.
مرحله بعدی تنظیم یک حساب کاربری جدید با امتیازات کمتر برای استفاده روزانه است. بعداً ، به شما یاد می دهیم که چگونه تنها در مواقعی که به آنها احتیاج دارید ، امتیازات بیشتر را کسب کنید.
مرحله 2 – ایجاد یک کاربر جدید
پس از ورود به عنوان root ، آماده اضافه کردن حساب کاربری جدید هستیم. در آینده ، به جای root وارد این حساب جدید می شویم.
این مثال یک کاربر جدید به نام sammy ایجاد می کند ، اما شما باید آن را با نام کاربری که دوست دارید جایگزین کنید:
# adduser sammy

با وارد کردن رمز ورود به حساب ، چند سؤال از شما پرسیده خواهد شد.
یک رمزعبور قوی وارد کنید و در صورت تمایل ، هر یک از اطلاعات اضافی را پر کنید. این کار ضروری نیست و در هر فیلدی که مایل به عبور هستید می توانید ENTER را بزنید.
مرحله 3 – اعطای امتیازات ادمین
اکنون ، یک حساب کاربری جدید با امتیازات معمول حساب داریم. با این حال ، ممکن است گاهی اوقات به انجام کارهای اجرایی نیاز داشته باشیم.
برای جلوگیری از خارج شدن از حساب کاربری عادی و ورود به سیستم به عنوان حساب ریشه ، می توانیم برای حساب عادی خود چیزی به اسم superuser یا امتیازات اصلی معرفی کنیم. این امر به کاربر عادی ما امکان می دهد با قرار دادن کلمه sudo قبل از هر دستور ، دستوراتی را با امتیازات ادمین اجرا کند.
برای افزودن این امتیازات به کاربر جدید خود ، باید کاربر را به گروه sudo اضافه کنیم. به طور پیش فرض ، در اوبونتو 20.04 ، کاربرانی که عضو گروه sudo هستند مجاز به استفاده از دستور sudo هستند.
به عنوان root ، این دستور را اجرا کنید تا کاربر جدید خود را به گروه sudo اضافه کنید (نام کاربری هایلایت شده را با کاربر جدید خود جایگزین کنید):
# usermod -aG sudo sammy

اکنون ، هنگامی که به عنوان کاربر معمولی خود وارد سیستم میشوید ، می توانید قبل از دستورات sudo را تایپ کنید تا اقدامات خود را با امتیازات فوق کاربری انجام دهید.
مرحله 4 – تنظیم فایروال پایه
سرور مجازی های Ubuntu 20.04 می توانند از فایروال UFW استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که فقط اتصال به برخی سرویس ها مجاز است. ما می توانیم با استفاده از این برنامه یک فایروال پایه را به راحتی تنظیم کنیم.
توجه: اگر سرور مجازی های شما روی vpsgol در حال اجرا هستند ، می توانید به طور اختیاری به جای فایروال UFW از فایروال vpsgol Cloud

برنامه ها می توانند پس از نصب نمایه های خود را در UFW ثبت کنند. این پروفایل ها به UFW اجازه می دهند تا این برنامه ها را با نامشان مدیریت کند. OpenSSH ، سرویسی که به ما امکان اتصال کنونی به سرور مجازی خود را می دهد ، دارای نمایه ای است که در UFW ثبت شده است.
می توانید این را با تایپ کردن دستور زیر مشاهده کنید:
# ufw app list

Output
Available applications:
OpenSSH

ما باید اطمینان حاصل کنیم که فایروال امکان اتصالات SSH را می دهد تا بتوانیم دفعه دیگر وارد سیستم شویم. می توانیم با تایپ کردن این دستور اتصالات را برقرار کنیم:
# ufw allow OpenSSH

پس از آن ، می توانیم با تایپ کردن دستور زیر فایروال را فعال کنیم:
# ufw enable

y را تایپ کرده و ENTER را برای ادامه فشار دهید. می توانید با تایپ دستور زیر ببینید که اتصالات SSH هنوز مجاز هستند:
# ufw status

Output
Status: active

To Action From
— —— —-
OpenSSH ALLOW Anywhere
OpenSSH (v6) ALLOW Anywhere (v6)

از آنجا که فایروال در حال حاضر همه اتصالات به جز SSH را مسدود می کند ، اگر سرویس های اضافی را نصب و پیکربندی کنید ، باید تنظیمات فایروال را تنظیم کنید تا ترافیک در آن وارد شود. شما می توانید برخی از عملیات معمول UFW را در راهنمای UFW Essentials ما بیاموزید.
مرحله 5 – فعال کردن دسترسی خارجی برای کاربر معمولی شما
اکنون که ما یک کاربر معمولی برای استفاده روزانه داریم ، باید اطمینان حاصل کنیم که می توانیم مستقیماً SSH را وارد حساب کاربری خود کنیم.
توجه: تا زمانی که تأیید نکنید که می توانید با کاربر جدید خود وارد سیستم شوید و از sudo استفاده کنید ، توصیه می کنیم به عنوان root وارد شوید. به این ترتیب ، اگر مشکل دارید می توانید به عنوان ریشه عیب یابی کرده و هرگونه تغییر لازم را انجام دهید. اگر از دراپلت vpsgol استفاده می کنید و با اتصال SSH ریشه خود مشکل دارید ، می توانید با استفاده از کنسول vpsgol وارد دراپلت شوید.
روند پیکربندی دسترسی SSH برای کاربر جدید شما به این بستگی دارد که آیا حساب ریشه سرور مجازی شما از رمز عبور یا کلیدهای SSH برای تأیید اعتبار استفاده می کند.
اگر حساب root از احراز هویت رمز عبور استفاده می کند
اگر با استفاده از گذرواژه وارد حساب ریشه خود شده اید ، تأیید رمز عبور برای SSH فعال می شود. با باز کردن بخش ترمینال جدید و استفاده از SSH با نام کاربری جدید خود می توانید به حساب کاربری جدید خود SSH کنید:
$ssh sammy@your_server_ip

بعد از وارد کردن رمزعبور کاربر معمولی ، وارد سیستم می شوید. به یاد داشته باشید اگر نیاز به اجرای یک فرمان با امتیازات ادمین دارید ، قبل از این کار sudo را تایپ کنید:
$ sudo command_to_run

برای اولین بار در هر بخش (و به صورت دوره ای بعد از آن) رمزعبور کاربر معمولی از شما خواسته می شود.
برای تقویت امنیت سرور مجازی خود ، ما به شدت توصیه می کنیم به جای استفاده از احراز هویت رمز عبور ، کلیدهای SSH را تنظیم کنید. برای یادگیری نحوه پیکربندی احراز هویت مبتنی بر کلید ، راهنمای ما را در مورد تنظیم کلیدهای SSH در اوبونتو 20.04 دنبال کنید.
اگر حساب ریشه از احراز هویت کلید SSH استفاده می کند
اگر با استفاده از کلیدهای SSH به حساب ریشه خود وارد شده اید ، تأیید رمز عبور برای SSH غیرفعال است. برای ورود موفقیت آمیز به سیستم ، باید یک نسخه از کلید عمومی محلی خود را در فایل کاربر new / .ssh / autor_keys کاربر جدید اضافه کنید.
از آنجا که کلید عمومی شما قبلاً در فایل ~/.ssh/authorized_keys حساب اصلی ریشه در سرور مجازی است ، می توانیم در بخش موجود ، آن فایل و ساختار دیرکتوری را در حساب کاربری جدید خود کپی کنیم.
ساده ترین روش برای کپی کردن فایل ها با مالکیت صحیح و مجوزها ، با دستور rsync است. این کار دایرکتوری .ssh کاربر ریشه را کپی می کند ، مجوزها را نگه می دارد و صاحبان فایل را اصلاح می کند که همه در یک دستور واحد انجام میشوند. اطمینان حاصل کنید که قسمت هایلایت شده فرمان زیر را تغییر دهید تا با نام کاربر معمولی شما مطابقت داشته باشد:
توجه: فرمان rsync با منابع و مقاصدی که با یک اسلش جدا شده اند متفاوت از مواردی که اسلش ندارند ، برخورد می کند. هنگام استفاده از rsync در زیر ، مطمئن شوید که دیرکتوری منبع (~ / .ssh) شامل اسلش نیست (بررسی کنید تا مطمئن شوید که از ~ / .ssh /) استفاده نمی کنید.
اگر به طور اتفاقی یک اسلش را به این فرمان اضافه کنید ، rsync محتویات دیرکتوری ~ / .ssh حساب اصلی را به جای کپی کردن کل ساختار دیرکتوری/ .ssh در فهرست خانه اصلی کاربر sudo کپی می کند. فایل ها در مکان اشتباه قرار دارند و SSH قادر به یافتن و استفاده از آنها نخواهد بود.
# rsync –archive –chown=sammy:sammy ~/.ssh /home/sammy

اکنون یک بخش ترمینال جدید را روی دستگاه محلی خود باز کنید و از SSH با نام کاربری جدید خود استفاده کنید:
$ ssh sammy@your_server_ip

بدون استفاده از رمز ورود باید به حساب کاربری جدید وارد شوید. به یاد داشته باشید ، اگر نیاز به اجرای یک فرمان با امتیازات ادمین دارید ، sudo را قبل از آن تایپ کنید:
$ sudo command_to_run

برای اولین بار در هر بخش (و به صورت دوره ای بعد از آن) از شما رمزعبور کاربر معمولی خواسته می شود.
از اینجا به کجا برویم؟
در این مرحله ، شما یک پایه محکم برای سرور مجازی خود دارید. اکنون می توانید هرکدام از نرم افزارهای مورد نیاز خود را بر روی سرور مجازی خود نصب کنید.

 

از این لینک ها زیر می توانید آمورش های بیشتری برای لینوکس پیدا کنید :

نصب و پیکربندی Ansible در اوبونتو 18.04 – نصب MySQL در اوبونتو 18.04

نظارت بر سلامت سرور با Checkmk در اوبونتو – اجرای چند نسخه PHP بر روی یک سرور

نصب Nginx، MySQL، PHP در CentOS 7 –  نصب و پیکربندی Elasticsearch در اوبونتو 18.04

راه اندازی سرور اولیه با اوبونتو 20.04 – تنظیم کلیدهای SSH در Ubuntu 20.04

نصب و استفاده از PostgreSQL در اوبونتو 20.0 – نحوه نصب MySQL در اوبونتو 20.04

نصب Python 3 روی سرور Ubuntu 18.04 –  نحوه نصب Python 3 روی سرور Ubuntu 20.04

نصب Linux،Apache،MySQL،PHP LAMP در اوبونتو 20.04 –  نصب وب سرور Apache در CentOS 8

نحوه نصب Drupal با Docker Compose –  نحوه نصب Nginx در اوبونتو 20.04

7 مورد از اقدامات امنیتی برای محافظت از سرورهای شما –  نحوه نصب و ایمن سازی Redis در اوبونتو 20.04

نحوه نصب و ایمن سازی Redis در اوبونتو 18.04اضافه کردن فضای Swap در اوبونتو 20.04

چگونه می توان فایروال را با UFW در اوبونتو 20.04 تنظیم کردنظارت بر اطلاعیه و مسیر BGP با BGPalerter اوبونتو 18.04

نصب و ایمن سازی phpMyAdmin در اوبونتو 20.04  –  نصب و استفاده از Composer در اوبونتو 20.04

ریست کردن رمز ورود ریشه MySQL یا MariaDB –  استفاده از نوع داده MySQL BLOB برای ذخیره تصاویر

نصب Nginx در اوبونتو 18.04نصب توزیع Anaconda پایتون در اوبونتو 20.04

نحوه نصب جاوا با Apt در اوبونتو 18.04 –  نحوه نصب Django و تنظیم محیط توسعه در اوبونتو 16.04

نصب جنگو و تنظیم محیط توسعه در اوبونتو 20.04 – نحوه ایجاد سرور Minecraft در اوبونتو 18.04

نحوه راه اندازی یک پروژه Node با Typescript –  نحوه نصب و پیکربندی VNC در اوبونتو 18.04

ایجاد یک برنامه Django و اتصال آن به یک بانک اطلاعاتینصب و پیکربندی VNC در اوبونتو 20.04

نصب MariaDB در اوبونتو 20.04  –  فعال سازی و اتصال رابط کاربری Django

تنظیم پلتفرم Cloud IDE کد سرور را در اوبونتو 18.04پیکربندی Apache HTTP با رویداد MPM و PHP-FPM

 

 

کلمات کلیدی خرید سرور

خرید vps – خرید سرور مجازی – خرید سرور – سرور هلند – فروش vps – سرور مجازی آمریکا – خریدvps – سرور مجازی هلند – فروش سرور مجازی – سرور آمریکا – vps – سرور مجازی انگلیس – سرور مجازی آلمان – سرور مجازی کانادا – خرید vps آمریکا – خرید وی پی اس – سرور – خرید سرور مجازی هلند – vps خرید – سرور مجازی فرانسه – سرور مجازی هلند – خرید vps آمریکاخرید سرور مجازی ارزان هلندvpsخرید vps هلندخرید سرور مجازی آمریکاخرید vps فرانسهتست vpsسرور مجازی تستسرور مجازی ویندوزارزانترین vpsخرید وی پی اسvps ارزان – 


https://vpsgol.net/product/vps-germany/

https://vpsgol.net/product/vps-usa/

https://vpsgol.net/product/vps-france/

https://vpsgol.net/product/vps-canada/

https://vpsgol.net/product/vps-poland/

https://vpsgol.net/product/vps-netherlands/

https://vpsgol.net/product/vps-england/