لینوکس

نحوه استفاده از DVTM و Dtach به عنوان مدیر terminal window در یک Ubuntu VPS

مقدمه
هنگامی که شروع به کار با چندین سرور از راه دور می کنید، تعداد جلسات ترمینال که باز کرده اید می تواند بیش از حد شود. بارها و بارها اتفاق می افتد، مثلاً هنگام کامپایل کد ، که پایانه شما توسط یک فرآیند طولانی مدت گرفته می شود. برای پی بردن به این مسئله و جلوگیری از اتصال به بخش جدید SSH برای ادامه کار ،multiplexer های ترمینال اختراع شدند.
multiplexerهای ترمینال به شما امکان می دهد چندین ویندوز ترمینال را در یک بخش “مستر” مدیریت کنید. آنها به شما این امکان را می دهند که به راحتی با ویندوز به گونه ای ارتباط برقرار کنید که تا حدودی شبیه به روشی است که یک مدیر پنجره گرافیکی انجام می دهد. دو ابزار مشهور برای این GNU screen و tmux multiplexer است.
در این راهنما ، رویکرد متفاوتی خواهیم گفت. در حالی که دو گزینه دیگر برای بسیاری از افراد خوب است ، آنها وظیفه سنگین تری از آنچه اکثر کاربران به آن نیاز دارند ، به عهده دارند و ارائه خوبی نیز به همراه ندارد. برای پرداختن به این مسائل ، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید از ترکیبی از dvtm ،یک مدیر پایانه مجازی پویا، که مدیریت Window را بر عهده دارد ، و از dtach ابزاری که به شما امکان می دهد session  ها را برای ماندگاری از هم جدا کنید، استفاده نمایید. این یک راه حل بسیار راحت تر است و برای بعضی از افراد مناسب تر خواهد بود.
ما نصب و استفاده از این موارد را به طور مثال در Ubuntu 12.04 VPS پوشش خواهیم داد ، اما اکثر نسخه ها باید با کمی اصلاح بتوانند از این مراحل استفاده کنند.
کامپوننت ها را نصب کنید
اولین قدم برای انجام بیشتر کارها روی یک سرور مجازی لینوکس اطمینان از ابزارهای مورد نیاز خود میباشد.
در مثال ما ، باید dtach و dvtm را دانلود و نصب کنیم. خوشبختانه مخازن Ubuntu 12.04 هر دوی این نرم افزارها را در دسترس دارد. باید شاخص پکیج محلی خود را ریفرش کنیم و سپس بتوانیم آنچه را که لازم داریم نصب کنیم:
sudo apt-get update
sudo apt-get install dvtm dtach

این تمام چیزی است که ما نیاز داریم اکنون می توانیم به بررسی چگونگی عملکرد هر یک از این ابزارها بپردازیم.
نحوه استفاده از dvtm Terminal Manager
dvtm Terminal Manager یک مدیر پنجره است که سعی در تقلید برخی از قابلیت ها و خصوصیاتی دارد که مورد علاقه کاربران مدیران پنجره های گرافیکی مانند awesomewm ، dwm ، i3 ، xmonad و غیره است که به شما امکان می دهد تا ویندوز را به راحتی ساماندهی کنید و فضای نمایشگر خود را متناسب با نیازهای تان تنظیم نمایید.

برای شروع یک بخش dvtm ، شما فقط باید آن را از خط فرمان فراخوانی کنید:
dvtm
─[demouser@dvtm: ~ #1]────────────────────────────────────────────────
demouser@dvtm:~#

همانطور که می بینید ، اکنون شما یک session (بخش) ترمینال جدید دارید ، اما یک header بالای آن وجود دارد. این هدر در واقع نوار عنوان Window است. و به شما Window ای که مدیریت میکند و شماره Window را اطلاع میدهد.
اولین چیزی که باید بدانید این است که تمام دستورات dvtm با دنباله کلید “mod” شروع می شوند. هنگامی که شما این دنباله را می زنید ، به dvtm سیگنال می دهد که باید شروع به گوش دادن کرده و فشار دادن کلید بعدی را رهگیری کند.
به طور پیش فرض ، دنباله mod “CTRL-g” است. بنابراین هر یک از دستورات برای dvtm فرمت زیر را دارند:
CTRL-g [keypress]
مدیریت اولیه Window
بریم سر اصل مطلب و کار را با ویندوز چندگانه شروع کنیم. اولین توالی که یاد خواهید گرفت به شما امکان می دهد یک پنجره دوم ایجاد کنید:
CTRL-g c

شما باید کلید “کنترل” را نگه دارید ، کلید “g” را بزنید ، و سپس هر دو کلید را آزاد کرده و “c” را فشار دهید. خواهید دید که محیط شما به صورت عمودی مثل این تقسیم شده است:
──[demouser@dvtm: ~ | #1]──────────┬──[demouser@dvtm: ~ | #2]──────────
demouser@dvtm:~# │demouser@dvtm:~#

همانطور که می بینید ، اکنون دو Window دارید! اگر چند کاراکتر تایپ کنید ، خواهید دید که آنها در یکی از ویندوها ظاهر می شوند. برای اینکه بدانید کدام Window فوکوس دارد، تایپ کنید:
CTRL-g j # Cycle forward through windows
CTRL-g k # Cycle backward through windows

اگر می خواهید به یک Window خاص پرش کنید ، می توانید با ارجاع به شماره Window ، این کار را انجام دهید:
CTRL-g [window #]

به عنوان مثال ، برای انتقال فوکوس به 3 Window ، می توانیم CTRL-g 3 را تایپ کنیم.
برای از بین بردن پنجره ای که فوکوس دارد ، تایپ کنید:
CTRL-g x
برای از بین بردن تمام ویندوها و پایان بخش dvtm ، تایپ کنید:
CTRL-g q

تنظیم چیدمان کاشی کاری
با ایجاد ویندوزهای بیشتر، متوجه خواهید شد که به طور پیش فرض ، یک ناحیه بزرگتر میماند ، در حالی که ویندوهای اضافی در یک طرف انباشته می شوند. این به دلیل چیدمان به اصطلاح کاشی کاری است.
به طور پیش فرض ، پنجره ها در طرح کاشی که “پشته عمودی” نام دارد، قرار میگیرند. این طرح یک پنجره “مستر” ایجاد می کند ، و تمام Window های دیگر فضای باقی مانده را تقسیم می کنند.
گزینه های طرح بندی دیگری در دسترس است. چهار یا پنج ویندوز ایجاد کنید و برخی از برنامه ها را در برخی از ویندوز ها شروع کنید تا بتوانید آنها را از هم جدا کنید.
برای چرخش بین چیدمان ها، از این توالی استفاده کنید:
CTRL-g [SPACE]
به طور پیش فرض ، طرح هایی که می توانید در آن ها بچرخید ، به ترتیب عبارتند از:
پشته عمودی: طرح پیش فرض. پنجره اصلی در سمت چپ است ، تمام ویندوهای دیگر فضای سمت راست را به اشتراک می گذارند.
شبکه: همه Window ها تلاش می کنند فضای مساوی را در ناحیه کسب کنند. هیچ پنجره ی مستر مربوطه ای وجود ندارد (از نظر فنی فضای فوقانی سمت چپ است).
پشته پایین: Window اصلی در نیمه بالای صفحه قرار دارد. Window های باقی مانده نیمه پایینی را اشغال می کنند.
تمام صفحه: Window متمرکز فعلی را حداکثر می کند. می توانید به طور معمول از بین هر Window در یک حالت حداکثر چرخش کنید.
می توانید با کلید “space” چرخه را از میان این طرح بندی ها ادامه دهید ، اما همچنین می توانید با استفاده از توالی های کلیدی خاص ، آنها را به صورت جداگانه ارجاع دهید:
CTRL-g t # Switch to vertical stack
CTRL-g g # Switch to grid
CTRL-g b # Switch to bottom stack
CTRL-g m # Switch to fullscreen
برای تبدیل Window متمرکز شده فعلی به Window اصلی جدید ، تایپ کنید:
CTRL-g [ENTER]
اگر از این کار در Window مستر فعلی استفاده کمینید ، آن را به سادگی با Window بعدی (در جهت عقربه های ساعت) تغییر می دهید.
دستکاری ویندوز و حوزه Windowing
اگر چه این ویژگی ها مفید هستند ، گاهی اوقات به برخی قابلیت های بیشتری نیاز دارید.

به عنوان مثال ، شما ممکن است مجبور باشید اندازه ای که Window اصلی می گیرد را تنظیم کنید. برای این کار می توانید از این کلیدها استفاده کنید:
CTRL-g l # Increase master window space
CTRL-g h # Decrease master window space

این بدان معنی است که شما می توانید اندازه واقعی صفحه نمایش خود را بر اساس کار مورد نظر تنظیم کنید.
بعضی اوقات ، نیازی نیست برای مدتی با یک Window کار کنید ، اما هنوز هم میخواهید آن را در دسترس داشته باشید. در سیستم های قدیمی ، Window را به حداقل می رسانید ، که به شما امکان می دهد آن را به طور موقت از سر راه خارج کنید.
همین کار با dvtm امکان پذیر است. روی Window مورد نظر خود که میخواهید به حداقل برسد متمرکز شوید و تایپ کنید:
CTRL-g.
با این کار Window متمرکز شده فعلی به حداقل می رسد.
این در واقع یک عملکرد تغییر وضعیت دهنده است. شما همچنان می توانید به راحتی در ویندوز خود بچرخید و ویندوزهای حداقلی را با استفاده از CTRL-g j و CTRL-g k یا با ارجاع آن به شماره (CTRL-g #) انتخاب کنید. برای بازگرداندن Window ، کافیست دوباره آن را انتخاب کرده و CTRL-g را بزنید.
امکان چرخه در میان ویندوزهای کمینه یک ویژگی عالی است زیرا به امکان دستکاری و ارجاع آن ها را میدهد. با این وجود ، گاهی اوقات شما فقط می خواهید از طریق ویندوزهایی که در حال حاضر در محدوده Windowing هستند چرخ بزنید.
برای دستیابی به این هدف ، dvtm شامل مجموعه دیگری از دستورات است که فقط روی ویندوهایی که حداقل نمی شوند تأثیر می گذارد. بنابراین اگر ویندوزهای 1-5 دارید ، و 2 و 4 به حداقل می رسند ، در بین ویندوزهای 1،3 و 5 می چرخند:
CTRL-g u # Cycle forward through un-minimized windows
CTRL-g i # Cycle backward through un-minimized windows

یک فرمان اضافی که گهگاه ممکن است مفید واقع شود ، امکان ارسال خروجی صفحه کلید به طور همزمان به همه ویندوزهای ترمینال شما میباشد. شما می توانید این کار را با امکان تغییر وضعیتی که dvtm دارد انجام دهید:
CTRL-g a
با این کار تمام خروجی از صفحه کلید به هر Window جداگانه ارسال می شود. این کار ادامه خواهد یافت تا زمانی که فرمان را صادر کنید تا این ویژگی را غیر فعال کنید.
چگونه می توان از dtach استفاده کرد تا session های خود را ماندگار کنید
همه این قابلیت ها در dvtm بسیار عالی هستند. و باعث میشود تا این برنامه نسبت به screen یا tmux متمرکزتر باشد و روی نقاط قوت آن متمرکز شود. با این حال ، به همین دلیل ، محدود به مدیریت Window میباشد.
یکی از ویژگی هایی که بسیاری از کاربران در یک مالتی پلکسر ترمینال می خواهند، امکان داشتن بخش های پایدار است. یعنی امکان جدا شدن از یک session  و ترک Window ها و هر چیز دیگری در آنها است. بعداً می توانید برای ادامه کار دوباره به session  وصل شوید.
در حالی که dvtm از لحاظ طراحی این ویژگی را ندارد ، با سایر ابزارهایی که صرفاً در ارائه قابلیت جدا سازی متمرکز هستند ، بسیار عالی عمل می کند. یکی از این ابزارها ، که به طور مناسب “dtach” خوانده می شود ، برای اهداف ما مناسب است.

در مرحله اول، از بخش dvtm فعلی خود خارج شوید اگر قبلاً این کار را نکرده اید. اگر نیازی به ذخیره چیزی ندارید، می توانید CTRL-g را تایپ کنید.
اکنون ، می توانیم بخش dtach را شروع کنیم. ما باید یک فرمان مانند این را ارسال کنیم:
dtach -A /tmp/dvtm -r winch dvtm

بگذارید توضیح بدهم که اینجا چه خبر است. در ابتدا ، ما خود دستور dtach را فرا میخوانیم. این کار باید توضیح سر خود باشد.
-A: فلگ حرف بزرگ “A” در صورت وجود، به session  مشخص شده قبلی متصل می شود ، در غیر این صورت session  جدیدی ایجاد می کند و به آن میپیوندد.
/ tmp / dvtm: سوکتی است که dtach برای ذخیره و انتقال اطلاعات از آن استفاده می کند. مجوزهای این سوکت مشخص خواهند کرد که چه کسی می تواند وصل شود ، بنابراین اگر می خواهید session  توسط سایر کاربران قابل استفاده در سرور مجازی شما نباشد ، آن را در جایی قرار دهید که نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.
-r winch: روش بازخوانی را مشخص می کند. برای اینکه session  ما بعد از اتصال دوباره به درستی نمایش داده شود ، باید از dtach بخواهیم سیگنال WINCH را به برنامه بفرستد.
Dvtm: شروع dtach را مشخص می کند. باید dvtm را در داخل راه اندازی کنیم.
اگر این دستور را تایپ کنید ، یک بخش dvtm در یک بخش dtach آغاز می شود. دقیقاً شبیه به بخش های dvtm معمولی شما خواهد بود.
تنها تفاوت این است که اکنون می توانید از session  جدا شوید و تمام ویندوزهای خود را در حال اجرا رها کنید. برای انجام این کار، تایپ کنید:
CTRL- \
برای بازگشت به session  بعد از جدا شدن ، می توانیم دوباره همان فرمان را فراخوانی کنیم.
از آنجا که دستور شروع و وصل مجدد به یک session  یکسان است ، و از آنجا که دستور کمی دشوار است ، می توانیم یک نام مستعار ایجاد کنیم که به ما اجازه می دهد این کار را بدون زحمت مدیریت کنیم.
فایل پیکربندی لایه خود را با ویرایشگر متن باز کنید:
nano ~ / .bashrc
در انتها ، یک نام مستعار اضافه کنید تا بتوانید با یک کلمه به راحتی session  های خود را شروع یا به آن ها دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال ، من دنباله “wm” (برای مدیر پنجره) را در پیکربندی خود انتخاب می کنم:
alias wm=”dtach -A /tmp/dvtm -r winch dvtm”

فایل را ذخیره کنید و ببندید. برای دریافت تغییرات می توانیم اکنون فایل را سورس کنیم:
source ~/.bashrc

اکنون ، هنگامی که wm را تایپ می کنیم ، در صورت عدم وجود، یک بخش dtach ایجاد می کنیم و dvtm را در داخل شروع می کنیم. اگر یک جلسه وجود داشته باشد ، این دستور به سادگی به session  وصل می شود.

نتیجه
همانطور که مشاهده می کنید ، با استفاده از dvtm برای مدیریت ویندوز و dtach برای افزودن پایداری ، می توانید یک محیط بسیار مفید را تنظیم کنید که به شما امکان می دهد به طور کارآمد با چندین ویندوز کار کنید. برای بسیاری از کاربران ، این ویژگی تمام عملکردهای مورد نیاز آن ها را فراهم می کند ، با طرح های بهتر مدیریت Window نسبت به screen یا tmux. سعی کنید آن را در یکی از سرور مجازی خود امتحان کنید تا ببینید که این یک راه multiplexing  کننده متناسب با نیازهای شما است یا خیر.

 

از این لینک ها زیر می توانید آمورش های بیشتری برای لینوکس پیدا کنید :

چگونه می توان با کتابخانه (library) درخواست ها در پایتون شروع به کار کرد

نحوه اجرای صفحه گذاری در MySQL با PHP روی اوبونتو 18.04

نحوه تنظیم پلتفرم Eclipse Theia Cloud IDE در CentOS 7

بسته بندی برنامه Laravel 6 برای توسعه با Docker Compose در اوبونتو 18.04

نحوه بهینه سازی درخواست های MySQL با ذخیره سازی ProxySQL در اوبونتو 16.04

نحوه استفاده از Ansible برای نصب و راه اندازی وردپرس با LAMP در اوبونتو 18.04

چگونه می توان پلتفرم كد سرور Cloud IDE را در اوبونتو 18.04 تنظیم كرد (شروع سریع)

چگونه می توان از رول های ansible برای انتزاع محیط زیرساختی خود استفاده کرد

نحوه پیکربندی یک خوشه Galera با MySQL در سرورهای اوبونتو 18.04

نحوه تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی یک خوشه Kubernetes در vpsgol با استفاده از Velero

نحوه نصب و استفاده از PostgreSQL در CentOS 7

چگونه می توان پلتفرم Eclipse Theia Cloud IDE را روی اوبونتو 18.4 تنظیم کرد

نحوه استقرار و مدیریت DNS با استفاده از DNSControl در Debian 10

چگونه می توان پلتفرم Cloud IDE کد سرور را روی CentOS 7 تنظیم كرد

نحوه نصب Apache Kafka در Debian 10

نحوه نصب وردپرس با OpenLiteSpeed ​​در اوبونتو 18.04

چگونه پیکربندی SSH Daemon خود را بر روی یک VPS لینوکس تنظیم کنید

کلمات کلیدی خرید سرور

خرید vps – خرید سرور مجازی – خرید سرور – سرور هلند – فروش vps – سرور مجازی آمریکا – خریدvps – سرور مجازی هلند – فروش سرور مجازی – سرور آمریکا – vps – سرور مجازی انگلیس – سرور مجازی آلمان – سرور مجازی کانادا – خرید vps آمریکا – خرید وی پی اس – سرور – خرید سرور مجازی هلند – vps خرید – سرور مجازی فرانسه – سرور مجازی هلند – خرید vps آمریکا – خرید سرور مجازی


https://vpsgol.net/product/vps-germany/

https://vpsgol.net/product/vps-usa/

https://vpsgol.net/product/vps-france/

https://vpsgol.net/product/vps-canada/

https://vpsgol.net/product/vps-poland/

https://vpsgol.net/product/vps-netherlands/

https://vpsgol.net/product/vps-england/