Ubuntu 20.04

نحوه نصب Webmin در Ubuntu 20.04

Webmin  یک پنل کنترل وب مدرن است که به شما امکان می دهد سرور مجازی لینوکس خود را از طریق یک رابط مبتنی بر مرورگر مدیریت کنید. با Webmin ، می توانید حساب های کاربری را مدیریت کنید ، تنظیمات DNS را پیکربندی کنید و تنظیمات بسته های معمول را تغییر دهید.

در این آموزش ، Webmin  را بر روی سرور مجازی خود نصب و پیکربندی می کنید و دسترسی به رابط را با داشتن یک گواهی معتبر از Let’s Encrypt  ایمن می کنید. سپس از Webmin برای اضافه کردن حسابهای کاربری جدید استفاده خواهید کرد و کلیه بسته های موجود در داشبورد را روی سرور مجازی خود به روز می کنید.

پیش نیازها

برای تکمیل این آموزش ، به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک سرور مجازی Ubuntu 20.04. این سرور مجازی باید دارای یک کاربر غیر ریشه با امتیازات sudo و فایروال UFW پیکربندی شده باشد. این کار را با دنبال کردن راهنمای تنظیم اولیه سرور مجازی Ubuntu 20.04 ما انجام دهید.
  • Apache که با دنبال کردن آموزش ما در مورد نحوه نصب وب سرور مجازی Apache در Ubuntu 20.04 نصب شده باشد. اگر این راهنمای پیش نیاز را دنبال می کنید ، حتماً یک هاست مجازی را پیکربندی کنید.
  • نام دامنه کاملاً واجد شرایط (FQDN) ، با یک رکورد A DNS که به آدرس IP سرور مجازی شما اشاره دارد.

مرحله 1 – نصب  Webmin

ابتدا ایندکس بسته سرور مجازی را به روز کنید اگر این کار را قبلا انجام نداده اید:

·         $ sudo apt update

سپس باید مخزن Webmin را اضافه کنیم تا بتوانیم Webmin را با استفاده از مدیر بسته خود نصب و به روز کنیم. این کار را با اضافه کردن مخزن به فایل /etc/apt/source.list انجام می دهیم.

فایل را در ویرایشگر مورد نظر خود باز کنید.

·         $ sudo nano /etc/apt/sources.list·

سپس این خط را در پایین فایل اضافه کنید تا مخزن جدید اضافه شود:

/etc/apt/sources.list

. . .

deb http://download.webmin.com/download/repository sarge contrib

فایل را ذخیره کرده و از ویرایشگر خارج شوید.  اگر از nano استفاده میکنید این کار را با CTRL+X, Y, سپس  ENTER انجام دهید.

در مرحله بعد ، کلید Webmin PGP را اضافه خواهید کرد تا سیستم شما به مخزن جدید اعتماد کند. برای انجام این کار، باید بسته gnupg1  را نصب کنید که ابراز GNU برای ارتباط ایمن و ذخیره داده است.

پس از آن، کلید Webmin PGP را با  wget نصب و آن را به لیست کلیدهای سیستم خود اضافه کنید:

  • $ wget -q -O- http://www.webmin.com/jcameron-key.asc | sudo apt-key add

فهرست بسته سرور مجازی خود را به روز کنید  تا منابع جدید Webmin را شامل شود:

·         $ sudo apt update·          ·

سپس Webmin را نصب کنید:

·         $ sudo apt install webmin ·

پس از اتمام نصب ، خروجی زیر ارائه می شود:

Output. . .Webmin install complete. You can now login to https://your_server:10000 as root with your root password, or as any user who can use sudo.·

توجه: اگر ufw را در مرحله پیش شرط نصب کردید ، باید دستور sudo ufw allow 10000را اجرا کنید تا Webmin از طریق فایروال امکان پذیر باشد. برای امنیت بیشتر ، بهتر است فایروال خود را پیکربندی کنید تا فقط از محدوده های خاص IP اجازه دسترسی به این پورت را داشته باشید.

بیایید با افزودن یک گواهی معتبر ، Webmin  را ایمن کنیم.

مرحله 2 – اضافه کردن یک گواهی معتبر با Let’s Encrypt

در حال حاضر Webmin  برای استفاده از HTTPS پیکربندی شده است ، اما از یک گواهی نامه امضاء نشده و غیرقابل اعتماد استفاده می کند. بیایید آن را با یک گواهی معتبر از Let’s Encrypt جایگزین کنیم.

به https: // your_domain: 9000 در مرورگر وب خود بروید و your_domain را با نام دامنه خود به آدرس IP سرور مجازی خود جایگزین کنید.

توجه: هنگام ورود به سیستم برای اولین بار ، یک اخطار “Invalid SSL” مشاهده خواهید کرد. این اخطار ممکن است بسته به مرورگر شما متفاوت باشد اما دلیل آن این است که سرور مجازی یک گواهی self-signed ایجاد کرده است. امکان استثناء  را بدهید و به دامنه خود بروید تا بتوانید گواهی خود امضا شده را با یک گواهی Let’s Encrypt جایگزین کنید.

به شما یک صفحه ورود به سیستم ارائه می شود. ضمن انجام پیش نیازهای این آموزش ، با کاربر غیر ریشه ای که ایجاد کرده اید وارد سیستم شوید.

پس از ورود به سیستم ، اولین صفحه ای که مشاهده خواهید کرد داشبورد Webmin است. قبل از استفاده از یک گواهی معتبر ، باید نام میزبان سرور مجازی را تنظیم کنید. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است ، به قسمت System hostname رفته و روی پیوند سمت راست کلیک کنید:

Webmin در Ubuntu 20.04شما را به صفحه Hostname and DNS Client میبرد. فیلد Hostname  را پیدا کنید و نام دامنه کاملاً واجد شرایط خود را وارد این قسمت کنید. سپس بر روی دکمه ذخیره در پایین صفحه کلیک کنید تا تنظیمات اعمال شود.

پس از تنظیم نام میزبان خود ، بر روی منوی کشویی Webmin در نوار پیمایش سمت چپ کلیک کنید و سپس بر روی Webmin Configuration  کلیک کنید.

از صفحه پیکربندی Webmin   ، SSL Encryption  را از لیست آیکون ها انتخاب کنید ، و سپس روی سربرگ Let’s Encrypt کلیک کنید. صفحه نمایشی مانند شکل زیر را مشاهده خواهید کرد:

Webmin در Ubuntu 20.04

در این صفحه ، به Webmin  می گویید که چگونه گواهینامه شما را دریافت و تمدید کند. گواهینامه های رمزگذاری شده پس از 3 ماه منقضی میشوند ، اما می توانید به Webmin  دستور دهید که بطور خودکار سعی کند هر ماه مجوز Let’s Encrypt  را تمدید نماید. Let’s Encrypt به دنبال یک فایل تأیید بر روی سرور مجازی میباشد ، بنابراین ما Webmin را پیکربندی می کنیم تا فایل تأیید را درون پوشه / var / www / your_domain قرار دهد ، این پوشه ای است که وب سرور مجازی Apache که در پیش نیازها پیکربندی کرده اید از آن استفاده می کند. برای تنظیم گواهینامه خود این مراحل را دنبال کنید:

1-  Hostnames for certificate  را با FQDN خود پر کنید.

2- برای Website root directory for validation file ، دکمه Other Directory را انتخاب کرده و /var/www/htmlرا وارد کنید. با فرض اینکه آموزش پیش نیاز APACHE را دنبال کرده باشید، /var/www/your_domain خواهد بود.

3- برای بخش Months between automatic renewal ، گزینه Only renew manually را با وارد کردن 1 در جعبه ورودی کنسل کنید، و دکمه رادیو را در سمت چپ جعبه ورودی انتخاب کنید.

روی دکمه  Request Certificate کلیک کنید. بعد از چند ثانیه ، صفحه تأیید را مشاهده خواهید کرد.

برای استفاده از گواهینامه جدید ، روی دکمه بازگشت به پیکربندی Webmin   در صفحه تأیید کلیک کنید. از آن صفحه ، به پایین بروید و بر روی دکمه Restart Webmin کلیک کنید. حدود 30 ثانیه صبر کنید و سپس صفحه را مجدد لود کنید و دوباره وارد سیستم شوید. اکنون مرورگر شما باید نشان دهد که گواهی معتبر است.

مرحله 3 – استفاده از  Webmin

اکنون یک نمونه کار ایمن از Webmin تنظیم کرده اید. بیایید نحوه استفاده از آن را بررسی کنیم.

Webmin  ماژول های مختلف زیادی دارد که می تواند همه چیز را از سرور مجازی BIND DNS گرفته تا چیزی به سادگی اضافه کردن کاربران به سیستم را کنترل کند. بیایید به نحوه ایجاد یک کاربر جدید بپردازیم و سپس نحوه به روزرسانی بسته های سیستم خود را با استفاده از Webmin بررسی کنیم.

مدیریت کاربران و گروه ها

ابتدا بر روی منوی System در نوار کناری سمت چپ کلیک کرده و سپس روی لینک Users and Groups کلیک کنید. از اینجا می توانید کاربران و گروه ها را اضافه و مدیریت کنید.

بیایید کاربر جدیدی به نام deploy ایجاد کنیم که می توانید از آن برای میزبانی برنامه های وب استفاده کنید. هنگام ایجاد کاربر ، می توانید گزینه هایی را برای انقضاء رمز عبور ، پوسته کاربر و اینکه آیا مجاز به ورود به دیرکتوری هوم هستند ، تعیین کنید.

برای افزودن کاربر ، روی Create a new user ، که در بالای جدول کاربران قرار دارد ، کلیک کنید. این گزینه صفحه ایجاد کاربر را نمایش می دهد ، در آنجا می توانید نام کاربری ، رمز عبور ، گروه ها و گزینه های دیگر را ایجاد کنید. برای ایجاد کاربر این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

1- نام کاربری را با deploy پر کنید.

2- برای شناسه کاربر automatic را انتخاب کنید.

3- real name را با نام توصیفی مانند deployment user پر کنید.

4- برای Home Directory ، Automatic  را انتخاب کنید.

5- برای Shell ، از لیست کشویی گزینه / bin / bash را انتخاب کنید.

6- برای گذرواژه ، Normal Password  را انتخاب کرده و پسورد مورد نظر خود را تایپ کنید.

7- برای primary group ، New group with same name as userرا انتخاب کنید.

8- برای گروه ثانویه ، از لیست همه گروه ها sudo را انتخاب کنید. باید به طور خودکار به لیست In groups اضافه شود ، اما اگر این گزینه نیست ، دکمه -> را فشار دهید تا آن را اضافه کنید.

برای ایجاد کاربر جدید روی create کلیک کنید. کاربرdeploy  را در یک ترتیب کوتاه ایجاد میکند.

در مرحله بعدی ، بیایید ببینیم که چگونه به روزرسانی های سیستم خود را نصب کنیم.

به روزرسانی بسته ها

Webmin  به شما امکان می دهد همه بسته های خود را از طریق رابط کاربری آن به روز کنید. برای به روزرسانی همه بسته های خود ، ابتدا بر روی دکمه Dashboard در بالای نوار کناری سمت چپ کلیک کرده و سپس قسمت Update Package را پیدا کنید. اگر به روزرسانی وجود داشته باشد ، پیوندی را مشاهده می کنید که تعداد به روزرسانی های موجود را بیان می کند.

برای شروع به روزرسانی ، روی Update selected packages بزنید تا به روز رسانی شروع شود. ممکن است از شما خواسته شود که سرور مجازی را ریبوت کنید ، که می توانید از طریق رابط Webmin نیز این کار را انجام دهید.

نتیجه

اکنون یک نمونه کار ایمن Webmin  دارید و از رابط کاربری برای ایجاد یک کاربر و به روزرسانی بسته ها استفاده کردید. Webmin  به شما امکان دسترسی به موارد زیادی را می دهد که به طور معمول باید از طریق کنسول به آنها دسترسی پیدا کنید ، و آنها را به روشی بصری سازماندهی می کند. به عنوان مثال ، در صورت نصب Apache ، می توانید زبانه پیکربندی آن را در زیر سرور مجازیها ، و سپس Apache پیدا کنید.

رابط را جستجو کنید یا برای یادگیری بیشتر درباره مدیریت سیستم خود با Webmin ، مطالب Official Webmin wiki را مطالعه کنید.

نحوه استفاده از Traefik به عنوان پروکسی معکوس برای کانتینرهای Docker در اوبونتو 20.04

نحوه دانلود فایل ها با cURL

نحوه نصب و ایمن سازی Redis در Centos7

چگونه می توان محیط JupyterLab را در اوبونتو 18.04 تنظیم کرد

نحوه نصب Webmin در Ubuntu 20.04

نحوه بازنویسی آدرس های اینترنتی با mod_rewrite برای Apache در اوبونتو 20.04

نحوه مدیریت چندین سرور با دستورات Ad Hoc Ansible

چگونه می توان REST API را با Prisma و PostgreSQL ساخت

نحوه میزبانی وب سایت با استفاده از Cloudflare و Nginx در اوبونتو 18.04

نحوه استفاده از Traefik به عنوان پروکسی معکوس برای کانتینرهای Docker در Ubuntu 18.04

خرید vps – خرید سرور مجازی – خرید سرور – سرور هلند – فروش vps – سرور مجازی آمریکا – خریدvps – سرور مجازی هلند – فروش سرور مجازی – سرور آمریکا – vps – سرور مجازی انگلیس – سرور مجازی آلمان – سرور مجازی کانادا – خرید vps آمریکا – خرید وی پی اس – سرور – خرید سرور مجازی هلند – vps خرید – سرور مجازی فرانسه – سرور مجازی هلند – خرید vps آمریکاخرید سرور مجازی ارزان هلندvpsخرید vps هلندخرید سرور مجازی آمریکاخرید vps فرانسهتست vpsسرور مجازی تستسرور مجازی ویندوزارزانترین vpsخرید وی پی اسvps ارزان – 


https://vpsgol.net/product/vps-germany/

https://vpsgol.net/product/vps-usa/

https://vpsgol.net/product/vps-france/

https://vpsgol.net/product/vps-canada/

https://vpsgol.net/product/vps-poland/

https://vpsgol.net/product/vps-netherlands/

https://vpsgol.net/product/vps-england/