ubuntu

نصب و پیکربندی Zabbix برای ردیابی ایمن سرور

Zabbix یک نرم افزار مانیتورینگ منبع باز برای شبکه ها و برنامه ها است. این برنامه نظارت بر هزاران معیار (metricها) جمع آوری شده از سرور مجازی ها ، ماشین های مجازی ، دستگاه های شبکه و برنامه های وب را در زمان واقعی ارائه می دهد. این معیارها به شما کمک می کند تا سلامت فعلی زیرساخت IT خود را تعیین کنید و قبل از شکایت مشتریان مشکلات سخت افزار یا اجزای نرم افزاری را تشخیص دهید. اطلاعات مفید در یک پایگاه داده ذخیره می شود ، بنابراین می توانید داده ها را با گذشت زمان تجزیه و تحلیل کرده و کیفیت خدمات ارائه شده را بهبود بخشید ، یا برای ارتقاء برنامه های خود تصمیم گیری کنید.
Zabbix از گزینه های مختلفی برای جمع آوری معیارها استفاده می کند ، از جمله آن می توان به نظارت بدون عامل بر خدمات کاربر و معماری کلاینت-سرور مجازی اشاره کرد. برای جمع آوری متریک سرور مجازی ، از یک عامل کوچک در سرویس گیرنده تحت نظارت برای جمع آوری داده ها و ارسال آن به سرور مجازی Zabbix استفاده می کند. Zabbix از ارتباط رمزگذاری شده بین سرور مجازی و کلاینت های متصل پشتیبانی می کند ، بنابراین هنگام گذر از شبکه های ناایمن ، از داده های شما محافظت می شود.
سرور مجازی Zabbix داده های خود را در یک پایگاه داده رابطه ای ایجاد می کند که توسط MySQL ، PostgreSQL یا Oracle تهیه می شود. همچنین می توانید داده های تاریخی را در پایگاه های داده nosql مانند Elasticsearch و TimescaleDB ذخیره کنید. Zabbix یک رابط وب فراهم می کند تا بتوانید داده ها را مشاهده کرده و تنظیمات سیستم را پیکربندی کنید.
در این آموزش دو ماشین پیکربندی خواهید کرد. یکی به عنوان سرور مجازی پیکربندی می شود و دیگری به عنوان کلاینت که بر آن نظارت می کنید. سرور مجازی از یک پایگاه داده MySQL برای ضبط داده های مانیتورینگ استفاده می کند و از Apache برای سرویس رابط وب استفاده می شود.
پیش نیازها
برای دنبال کردن این آموزش ، به موارد زیر نیاز دارید:
• دو سرور مجازی Ubuntu 18.04 که طبق مقاله نحوه راه اندازی سرور مجازی اولیه با Ubuntu 18.04 تنظیم شده باشد ، و شامل یک کاربر غیر ریشه با امتیازات sudo و فایروال پیکربندی شده با ufw باشد. روی یک سرور مجازی ، Zabbix را نصب می کنید. این آموزش به این سرور مجازی، سرور مجازی Zabbix خواهد گفت. در واقع سرور مجازی دوم شما را کنترل می کند. به این سرور دوم، سرور دوم Ubuntu 18.04 گفته می شود.
سرور مجازی ی که Zabbix را اجرا میکند، به نصب Apache ، MySQL و PHP نیاز دارد. این لینک را دنبال کنید تا این موارد را روی سرور Zabbix پیکربندی کنید.
علاوه بر این ، از آنجا که شما از سرور مجازی Zabbix برای دسترسی به اطلاعات با ارزش در مورد زیرساخت های خود استفاده می کنید که نمی خواهید کاربران غیرمجاز به آنها دسترسی پیدا کنند ، مهم است که با نصب گواهی TLS / SSL ، سرور مجازی خود را ایمن نگه دارید. این کار اختیاری است اما به شدت توصیه میشود. برای به دست آوردن گواهینامه رایگان TLS / SSL می توانید راهنمای Let’s Encrypt on Ubuntu 18.04 را دنبال کنید.
مرحله 1 – نصب سرور مجازی Zabbix
ابتدا باید Zabbix را روی سرور مجازی ی که MySQL ،Apache و PHP را نصب کرده اید ، نصب کنید. به عنوان کاربر غیر ریشه خود به این دستگاه وارد شوید:
⦁ $ ssh sammy@zabbix_server_ip_address

Zabbix در مدیر بسته Ubuntu موجود است ، اما قدیمی است ، بنابراین از مخزن رسمی Zabbix برای نصب آخرین نسخه پایدار استفاده کنید. بسته تنظیمات را دانلود و نصب کنید:
⦁ $ wget https://repo.zabbix.com/zabbix/

4.2/ubuntu/pool/main/z/zabbix-release/zabbix-release_4.2-1+bionic_all.deb

⦁ $ sudo dpkg -i zabbix-release_4.2-1+bionic_all.deb

خروجی زیر را مشاهده خواهید کرد:
Output
Selecting previously unselected package zabbix-release.
(Reading database … 61483 files and directories currently installed.)
Preparing to unpack zabbix-release_4.2-1+bionic_all.deb …
Unpacking zabbix-release (4.2-1+bionicc) …
Setting up zabbix-release (4.2-1+bionicc) …

فهرست بسته را به روز کنید تا مخزن جدید را شامل شود:
⦁ $ sudo apt update

سپس سرور مجازی Zabbix و Web Frontend را با پشتیبانی پایگاه داده MySQL نصب کنید:
⦁ $ sudo apt install zabbix-server-mysql zabbix-frontend-php

همچنین ، عامل Zabbix را نصب کنید ، که به شما امکان می دهد اطلاعات مربوط به وضعیت سرور مجازی Zabbix را جمع آوری کنید.
⦁ $ sudo apt install zabbix-agent

قبل از استفاده از Zabbix ، باید یک بانک اطلاعاتی را تنظیم کنید تا داده هایی را که سرور مجازی Zabbix از عاملین خود جمع آوری خواهد کرد ، نگه دارید. می توانید این کار را در مرحله بعدی انجام دهید.
مرحله 2 – پیکربندی پایگاه داده MySQL برای Zabbix
باید یک پایگاه داده MySQL جدید ایجاد کرده و آن را با برخی از اطلاعات اصلی پر کنید تا برای Zabbix مناسب باشد. همچنین یک کاربر خاص برای این بانک اطلاعات ایجاد خواهید کرد تا Zabbix با حساب ریشه وارد MySQL نشود.
به عنوان کاربر ریشه با استفاده از رمز ریشه که هنگام نصب سرور مجازی MySQL تنظیم کرده اید وارد شوید
⦁ $ mysql -uroot -p

پایگاه داده Zabbix را با پشتیبانی کاراکتر UTF-8 ایجاد کنید:
⦁ Mysql> create database zabbix character set utf8 collate utf8_bin;

سپس کاربری ایجاد کنید که سرور مجازی Zabbix از آن استفاده کند ، به آن دسترسی به پایگاه داده جدید را بدهید و رمز عبور را برای کاربر تنظیم کنید:
⦁ Mysql> grant all privileges on zabbix.* to zabbix@localhost identified by ‘your_zabbix_mysql_password’;

سپس این مجوزهای جدید را اعمال کنید:
⦁ Mysql>flush privileges;

این امر از کاربر و بانک اطلاعاتی مراقبت میکند. از کنسول پایگاه داده خارج شوید:
⦁ Mysql>quit;

در مرحله بعد ، طرح و داده های اولیه را وارد کنید. نصب Zabbix فایلی را در اختیارتان قرار می دهد.
برای تنظیم شماتیک و وارد کردن داده ها به پایگاه داده zabbix ، دستور زیر را اجرا کنید. ازzcat  استفاده کنید چرا که اطلاعات موجود در فایل ، فشرده است.
⦁ $ zcat /usr/share/doc/zabbix-server-mysql/create.sql.gz | mysql -uzabbix -p zabbix

رمزعبور را برای کاربر zabbix MySQL که هنگام درخواست از شما پیکربندی کردید وارد نمایید.
در صورت موفقیت، این فرمان خطایی به همراه نخواهد داشت. اگر خطای ERROR 1045 (28000): Access denied for userzabbix@’localhost’ (using password: YES) را مشاهده کردید ، مطمئن شوید که از رمز عبور برای کاربر zabbix استفاده کرده اید و نه کاربر root.
به منظور استفاده سرور مجازی Zabbix از این پایگاه داده ، باید گذرواژه پایگاه داده را در فایل پیکربندی سرور مجازی Zabbix تنظیم کنید. فایل پیکربندی را در ویرایشگر متن مورد نظر خود باز کنید. این آموزش از nano استفاده می کند:
⦁ $ sudo nano /etc/zabbix/zabbix_server.conf

به دنبال قسمت زیر در فایل باشید:
/etc/zabbix/zabbix_server.conf
### Option: DBPassword
# Database password. Ignored for SQLite.
# Comment this line if no password is used.
#
# Mandatory: no
# Default:
# DBPassword=
این نظرات در فایل، نحوه اتصال به پایگاه داده را توضیح می دهد. باید مقدار DBPassword را در فایل برای کاربر پایگاه داده خود تنظیم کنید . برای پیکربندی پایگاه داده، این خط را زیر کامنت ها اضافه کنید:
/etc/zabbix/zabbix_server.conf

DBPassword=your_zabbix_mysql_password

اگر از nano استفاده می کنید با فشار دادن CTRL + X و سپس Y و ENTER، zabbix_server.conf را ذخیره کرده و ببندید .
این امر از پیکربندی سرور مجازی Zabbix مراقبت میکند. در مرحله بعد ، برای کارکرد صحیح رابط وب Zabbix اصلاحاتی را در تنظیمات PHP ایجاد خواهید کرد.
مرحله 3 – پیکربندیPHP برای Zabbix
رابط وب Zabbix به زبان PHP نوشته شده است و به برخی تنظیمات ویژه سرور مجازی PHP احتیاج دارد. مراحل نصب Zabbix یک فایل پیکربندی Apache ایجاد کرد که شامل این تنظیمات است. در دیرکتوری /etc/zabbix قرار دارد و به طور اوتوماتیک توسط Apache لود میشود. شما باید تغییر کوچکی در این فایل ایجاد کنید ، بنابراین آن را با دستور زیر باز کنید:
⦁ $ sudo nano /etc/zabbix/apache.conf

این فایل شامل تنظیمات PHP است که شرایط لازم برای رابط وب Zabbix را برآورده می کند. با این حال ، تنظیم منطقه زمانی به طور پیش فرض باطل می شود. برای اینکه مطمئن شوید Zabbix از زمان صحیح استفاده می کند ، باید منطقه زمانی مناسب را تنظیم کنید.
/etc/zabbix/apache.conf

<IfModule mod_php7.c>
php_value max_execution_time 300
php_value memory_limit 128M
php_value post_max_size 16M
php_value upload_max_filesize 2M
php_value max_input_time 300
php_value always_populate_raw_post_data -1
# php_value date.timezone Europe/Riga
</IfModule>

خط منطقه زمانی که در بلوک کد قبلی هایلایت شده است را باطل کنید و آن را به منطقه زمانی خود تغییر دهید. می توانید از این لیست از مناطق زمانی پشتیبانی شده استفاده نمایید تا یک لیست مناسب برای خود پیدا کنید. سپس فایل را ذخیره کنید و ببندید.
اکنون Apache را مجدداً راه اندازی کنید تا این تنظیمات جدید اعمال شود:
⦁ $ sudo systemctl restart apache2

اکنون می توانید سرور مجازی Zabbix را شروع کنید.
⦁ $ sudo systemctl start zabbix-server

سپس بررسی کنید که آیا سرور مجازی Zabbix به درستی کار می کند:
⦁ $ sudo systemctl status zabbix-server

وضعیت زیر را مشاهده خواهید کرد:
Output
● zabbix-server.service – Zabbix Server
Loaded: loaded (/lib/systemd/system/zabbix-server.service; disabled; vendor preset: enabled)
Active: active (running) since Fri 2019-04-05 08:50:54 UTC; 3s ago
Process: 16497 ExecStart=/usr/sbin/zabbix_server -c $CONFFILE (code=exited, status=0/SUCCESS)

سرانجام ، سرور مجازی را فعال کنید تا در زمان بوت شروع شود:
⦁ $ sudo systemctl enable zabbix-server

سرور مجازی تنظیم شده و به بانک اطلاعاتی وصل می شود. سپس ، ظاهر وب را تنظیم کنید.
توجه: همانطور که در بخش پیش نیازها ذکر شد ، توصیه می شود SSL / TLS را روی سرور مجازی خود فعال کنید. برای بدست آوردن یک گواهینامه رایگان SSL برای Apache در Ubuntu 18.04 می توانید هم اکنون این آموزش را دنبال کنید. پس از اخذ گواهینامه های SSL / TLS می توانید دوباره به این مرحله برگردید و این آموزش را ادامه دهید.

مرحله 4 – پیکربندی تنظیمات رابط وب Zabbix
رابط وب به شما امکان می دهد گزارش ها را مشاهده کنید و میزبان هایی را که می خواهید تحت نظارت قرار دهید اضافه نمایید ، اما قبل از استفاده از آن نیاز به تنظیمات اولیه دارد. مرورگر خود را راه اندازی کنید و به آدرس http: // zabbix_server_name / zabbix / بروید. در صفحه اول یک پیام خوش آمدید مشاهده خواهید کرد. برای ادامه بر روی next step کلیک کنید.
در صفحه بعدی ، جدول را مشاهده خواهید کرد که لیست تمامی پیش نیازهای اجرای Zabbix را نشان می دهد.

همه مقادیر موجود در این جدول باید ok باشد ، بنابراین تأیید کنید که هستند. حتماً تا پایین صفحه رفته و همه پیش نیازها را نگاه کنید. هنگامی که تأیید کردید که همه چیز آماده است ، برای ادامه روی next step کلیک کنید.
صفحه بعدی اطلاعات اتصال داده را می پرسد.

به سرور مجازی Zabbix در مورد بانک اطلاعاتی خود آگاهی دادید ، اما رابط وب Zabbix برای مدیریت هاست و خواندن داده نیز به دسترسی به بانک اطلاعاتی احتیاج دارد. بنابراین اعتبارات MySQL را که در مرحله 2 پیکربندی کرده اید وارد کنید و برای ادامه بر روی next step کلیک کنید.
در صفحه بعدی می توانید گزینه ها را روی مقادیر پیش فرض آنها قرار دهید.

name اختیاری است. در صورت داشتن چندین سرور مجازی نظارت ، از آن در رابط وب استفاده می شود. برای ادامه بر روی next step کلیک کنید.
صفحه بعدی خلاصه پیش از نصب را نشان می دهد تا بتوانید تأیید کنید که همه چیز صحیح است.

بر روی next step کلیک کنید تا به صفحه نهایی بروید.
ستاپ رابط وب اکنون تکمیل شده است. این فرآیند فایل پیکربندی /usr/share/zabbix/conf/zabbix.conf.php را ایجاد می کند که می توانید در آینده از آنها نسخه پشتیبان تهیه کنید و استفاده کنید. برای رفتن به صفحه ورود ، روی Finish کلیک کنید. کاربر پیش فرض Admin و پسورد zabbix است.
قبل از ورود به سیستم ، عامل Zabbix را در دومین سرور مجازی Ubuntu خود تنظیم کنید.
مرحله 5 – نصب و پیکربندی عامل Zabbix
حال باید نرم افزار عامل را تنظیم کنید که داده های مانیتورینگ را به سرور مجازی Zabbix ارسال می کند.
وارد سرور مجازی Ubuntu دوم شوید:
⦁ $ ssh sammy@second_ubuntu_server_ip_address

سپس ، دقیقاً مانند سرور مجازی Zabbix ، دستورات زیر را برای نصب بسته تنظیمات مخزن اجرا کنید:
⦁ $ wget https://repo.zabbix.com/zabbix/

4.2/ubuntu/pool/main/z/zabbix-release/zabbix-release_4.2-1+bionic_all.deb

⦁ $ sudo dpkg -i zabbix-release_4.2-1+bionic_all.deb
سپس ، شاخص بسته را به روز کنید:
⦁ $ sudo apt update

سپس عامل Zabbix را نصب کنید:
⦁ $ sudo apt install zabbix-agent

در حالی که Zabbix از رمزگذاری مبتنی بر گواهی پشتیبانی می کند ، تنظیم مجوز فراتر از محدوده این آموزش است ، اما می توانید از کلیدهای از پیش اشتراکی (PSK) برای برقراری ارتباط بین سرور مجازی و کلاینت استفاده کنید.
ابتدا یک PSK ایجاد کنید:
⦁ $ sudo sh -c “openssl rand -hex 32 > /etc/zabbix/zabbix_agentd.psk”

کلید را نشان دهید تا بتوانید آن را در جایی کپی کنید. برای پیکربندی هاست به آن احتیاج خواهید داشت.
⦁ $ cat /etc/zabbix/zabbix_agentd.psk

کلید چیزی شبیه به این خواهد بود:
Output
12eb854dea38ac9ee7d1ded2d74cee6

262b0a56710f6946f7913d674ab82cdd4

اکنون تنظیمات عامل Zabbix را ویرایش کنید تا اتصال ایمن آن به سرور مجازی Zabbix تنظیم شود. فایل پیکربندی عامل را در ویرایشگر متن خود باز کنید:
⦁ $ sudo nano /etc/zabbix/zabbix_agentd.conf

هر تنظیماتی درون این فایل از طریق کامنت های آگاهی دهنده در سراسر فایل مستند میشود ، اما نیاز به ویرایش برخی از آنها دارید.
ابتدا باید آدرس IP سرور مجازی Zabbix را ویرایش کنید. بخش زیر را پیدا کنید:
/etc/zabbix/zabbix_agentd.conf

### Option: Server
# List of comma delimited IP addresses (or hostnames) of Zabbix servers.
# Incoming connections will be accepted only from the hosts listed here.
# If IPv6 support is enabled then ‘127.0.0.1’, ‘::127.0.0.1’, ‘::ffff:127.0.0.1’ are treated equally.
#
# Mandatory: no
# Default:
# Server=

Server=127.0.0.1

مقدار پیش فرض را به IP سرور مجازی Zabbix تغییر دهید:
/etc/zabbix/zabbix_agentd.conf

Server=zabbix_server_ip_address

در مرحله بعد ، بخشی را پیدا کنید که اتصال ایمن به سرور مجازی Zabbix را پیکربندی کرده و پشتیبانی از پیش اشتراک گذاری شده کلید را فعال کنید. بخش TLSConnect را پیدا کنید ، که اینگونه به نظر می رسد:
/etc/zabbix/zabbix_agentd.conf

### Option: TLSConnect
# How the agent should connect to server or proxy. Used for active checks.
# Only one value can be specified:
# unencrypted – connect without encryption
# psk – connect using TLS and a pre-shared key
# cert – connect using TLS and a certificate
#
# Mandatory: yes, if TLS certificate or PSK parameters are defined (even for ‘unencrypted’ connection)
# Default:
# TLSConnect=unencrypted

سپس این پیوند را برای پیکربندی پشتیبانی از کلید پیش اشتراکی اضافه کنید:
/etc/zabbix/zabbix_agentd.conf

TLSConnect=psk

سپس ، بخش TLSAccept را پیدا کنید ، که اینگونه خواهد بود :
/etc/zabbix/zabbix_agentd.conf

### Option: TLSAccept
# What incoming connections to accept.
# Multiple values can be specified, separated by comma:
# unencrypted – accept connections without encryption
# psk – accept connections secured with TLS and a pre-shared key
# cert – accept connections secured with TLS and a certificate
#
# Mandatory: yes, if TLS certificate or PSK parameters are defined (even for ‘unencrypted’ connection)
# Default:
# TLSAccept=unencrypted

با افزودن این خط پیوندهای ورودی را برای پشتیبانی از کلیدهای از پیش اشتراک گذاری پیکربندی کنید:
/etc/zabbix/zabbix_agentd.conf

TLSAccept=psk

سپس بخش TLSPSKIdentity را پیدا کنید که اینگونه خواهد بود:
/etc/zabbix/zabbix_agentd.conf

### Option: TLSPSKIdentity
# Unique, case sensitive string used to identify the pre-shared key.
#
# Mandatory: no
# Default:
# TLSPSKIdentity=

با افزودن این خط ، یک نام منحصر به فرد برای شناسایی کلید پیش اشتراکی خود انتخاب کنید:
/etc/zabbix/zabbix_agentd.conf

TLSPSKIdentity=PSK 001

هنگامی که هاست خود را از طریق رابط وب Zabbix اضافه می کنید ، از این به عنوان شناسه PSK استفاده خواهید کرد.
سپس گزینه ای را انتخاب کنید که به کلید پیش اشتراکی قبلی تان اشاره دارد. گزینه TLSPSKFile را بیابید:
/etc/zabbix/zabbix_agentd.conf

### Option: TLSPSKFile
# Full pathname of a file containing the pre-shared key.
#
# Mandatory: no
# Default:
# TLSPSKFile=

این خط را اضافه کنید تا عامل Zabbix به فایل PSK شما اشاره کند:
/etc/zabbix/zabbix_agentd.conf

TLSPSKFile=/etc/zabbix/zabbix_agentd.psk

فایل را ذخیره کنید و ببندید. اکنون می توانید عامل Zabbix را مجدداً راه اندازی کنید و آن را به گونه ای تنظیم کنید تا در زمان بوت شروع شود:
⦁ $ sudo systemctl restart zabbix-agent

⦁ $ sudo systemctl enable zabbix-agent

بهتر است بررسی کنید که عامل Zabbix به درستی اجرا شده است یا خیر:
⦁ $ sudo systemctl status zabbix-agent

وضعیت زیر را مشاهده خواهید کرد ، نشان می دهد عامل در حال اجرا است:
Output
● zabbix-agent.service – Zabbix Agent
Loaded: loaded (/lib/systemd/system/zabbix-agent.service; enabled; vendor preset: enabled)
Active: active (running) since Fri 2019-04-05 09:03:04 UTC; 1s ago

عامل ، اتصالات حاصله از سرور مجازی را از پورت 10050 گوش می دهد. UFW را برای برقراری اتصال به این پورت پیکربندی کنید:
⦁ $ sudo ufw allow 10050/tcp

می توانید اطلاعات بیشتری در مورد UFW در راهنمای نحوه راه اندازی فایروال با UFW در Ubuntu 18.04 کسب کنید.
اکنون عامل شما آماده پذیرش اتصالات و ارسال داده به سرور مجازی Zabbix است. اما برای استفاده از آن ، باید از طریق کنسول وب سرور مجازی به آن پیوند دهید. در مرحله بعد ، پیکربندی را کامل می کنید.
مرحله 6 – اضافه کردن هاست جدید به سرور مجازی Zabbix
نصب یک عامل بر روی سرور مجازی ی که می خواهید نظارت کنید ، فقط نیمی از روند کار است. هر هاستی که برای نظارت می خواهید نیاز به ثبت در سرور Zabbix دارد، که می توانید این کار را از طریق رابط وب انجام دهید.
با رفتن به آدرس http: // zabbix_server_name / zabbix / وارد رابط وب سرور مجازی Zabbix شوید.

هنگامی که وارد سیستم شده اید ، در نوار پیمایش بالا بر روی Configuration و سپس Hosts  کلیک کنید. سپس بر روی دکمه Create host در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. با این کار صفحه پیکربندی میزبان باز می شود.

نام هاست و آدرس IP را تنظیم کنید تا نام هاست و آدرس IP سرور مجازی دوم Ubuntu شما را منعکس نماید ، سپس هاست را به یک گروه اضافه کنید. می توانید یک گروه موجود ، به عنوان مثال سرور مجازی های لینوکس را انتخاب کنید یا گروه خود را ایجاد کنید. هاست می تواند در چند گروه باشد. برای این کار ، نام گروه موجود یا جدید را در قسمت Groups وارد کرده و از لیست پیشنهادی مقدار مورد نظر را انتخاب کنید.
پس از افزودن گروه ، بر روی تب Templates کلیک کنید.

Template OS Linux را در قسمت جستجو تایپ کنید و سپس بلافاصله در زیر نوار جستجو روی add کلیک کنید تا این الگو به هاست اضافه شود.
در مرحله بعد ، به سربرگ Encryption  بروید. PSK  را هم برای اتصال به هاست و هم اتصالات حاصله از هاست انتخاب کنید. سپس PSK identity  را روی PSK 001 قرار دهید ، که مقدار تنظیم TLSPSKIdentity عامل Zabbix است که قبلاً پیکربندی کرده اید. سپس مقدار PSK را روی کلید تولید شده برای عامل Zabbix تنظیم کنید. این چیزی است که در فایل /etc/zabbix/zabbix_agentd.psk در دستگاه عامل ذخیره شده است.

در آخر ، بر روی دکمه Add در پایین فرم کلیک کنید تا میزبان ایجاد شود.
میزبان جدید خود را در این لیست مشاهده خواهید کرد. یک دقیقه صبر کنید و صفحه را مجدد لود کنید تا برچسب های سبز نشان دهند که همه چیز خوب است و اتصال رمزگذاری شده است.

در صورت داشتن سرور مجازی های اضافی که باید نظارت کنید ، به هر هاست وارد شوید ، عامل Zabbix را نصب کنید ، یک PSK تولید کنید ، عامل را پیکربندی کنید و سپس همان مراحل اضافه کردن اولین هاست خود را تکرار کنید، تا هاست را به رابط وب اضافه کنید.
سرور مجازی Zabbix اکنون سرور مجازی دوم Ubuntu را کنترل می کند. اکنون ، اعلان های ایمیل را تنظیم کنید تا در مورد مشکلات به شما اطلاع داده شود.
مرحله 7 – پیکربندی اعلان های ایمیل
Zabbix به طور خودکار انواع مختلفی از اعلان ها را پشتیبانی می کند: ایمیل ، Jabber ، پیام کوتاه و غیره. همچنین می توانید از روش های اعلان جایگزین مانند Telegram یا Slack نیز استفاده کنید. لیست کامل ادغام ها را می توانید در اینجا مشاهده کنید.
ساده ترین روش ارتباطی ایمیل است و این آموزش اعلان ها را برای این نوع رسانه پیکربندی می کند.
در نوار پیمایش بالا بر روی Administration ، و سپس Media types کلیک کنید. لیست انواع رسانه ها را مشاهده خواهید کرد. روی ایمیل کلیک کنید.
گزینه های SMTP را مطابق تنظیمات ارائه شده توسط سرویس ایمیل خود تنظیم کنید. این آموزش از ویژگی های SMTP Gmail برای تنظیم اعلان های ایمیل استفاده می کند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره این تنظیمات داشته باشید ، به نحوه استفاده از سرور مجازی SMTP Google مراجعه کنید.
توجه: اگر از تأیید صحت دو مرحله ای با Gmail استفاده می کنید ، باید یک رمزعبور app برای Zabbix تولید کنید. لازم نیست آن را به خاطر بسپارید ، فقط باید یک بار رمز عبور برنامه را هنگام تنظیم وارد کنید. در مرکز راهنمایی Google دستورالعملهایی درباره نحوه تولید این رمز عبور پیدا خواهید کرد.

همچنین می توانید قالب پیام — html یا متن ساده را انتخاب کنید. در آخر ، بر روی دکمه Update در پایین فرم کلیک کنید تا پارامترهای ایمیل به روز شود.

اکنون یک کاربر جدید ایجاد کنید. در نوار پیمایش بالا روی Administrator و سپس Users کلیک کنید. لیست کاربران را مشاهده خواهید کرد. سپس بر روی دکمه Create user در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. با این کار صفحه پیکربندی کاربر باز می شود.

نام کاربری جدید را در قسمت Alias ​​وارد کرده و رمزعبور جدیدی تنظیم کنید. در مرحله بعد کاربر را به گروه administrator اضافه کنید. Zabbix administrators را در قسمت Groups تایپ کرده و آن را از لیست پیشنهادی انتخاب کنید.
پس از افزودن گروه ، بر روی تب Media کلیک کرده و روی لینک Add که زیر آن خط کشیده شده کلیک کنید. یک پنجره pop-up مشاهده خواهید کرد.

آدرس ایمیل خود را در قسمت Send to وارد کنید. می توانید بقیه گزینه ها را روی مقادیر پیش فرض بگذارید. برای ارسال ، روی دکمه add در پایین کلیک کنید.
اکنون به سربرگ Permissions  بروید.Zabbix Super Admin را از منوی کشویی نوع کاربر انتخاب کنید.
در آخر ، بر روی دکمه Add در پایین فرم کلیک کنید تا کاربر ایجاد شود.
اکنون باید اعلان ها را فعال کنید. بر روی تب Configuration  و سپس Actions  در نوار پیمایش بالا کلیک کنید. عملکردی از پیش تنظیم شده را مشاهده خواهید کرد ، که وظیفه ارسال اعلان ها به همه ادمین های Zabbix را بر عهده دارد. می توانید تنظیمات را با کلیک روی نام آن بررسی و تغییر دهید. برای اهداف این آموزش از پارامترهای پیش فرض استفاده کنید. برای فعال کردن این عمل ، بر روی لینک قرمز Disabled در ستون Status کلیک کنید.
اکنون آماده دریافت هشدار هستید. در مرحله بعدی ، یک مورد را آزمایش می کنید تا تنظیم اعلان خود بررسی نمایید.
مرحله 8 – ایجاد هشدار آزمایشی
در این مرحله ، برای اطمینان از اتصال همه موارد ، یک هشدار تست تولید می کنید. به طور پیش فرض ، Zabbix مقدار فضای دیسک خالی روی سرور مجازی شما را پیگیری می کند. به طور خودکار تمام دیسک های قرار داده شده را شناسایی میکند و بررسی های مربوطه را اضافه می کند. این شناسایی هر ساعت اجرا می شود ، بنابراین باید مدت زمانی صبر کنید تا اعلان شروع شود.
یک فایل موقت ایجاد کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا هشدار استفاده از سیستم فایل Zabbix را فعال کند. برای این کار ، اگر هنوز به سیستم متصل نشده اید ، به سرور مجازی Ubuntu دوم خود وارد شوید.
⦁ $ ssh sammy@second_ubuntu_server_ip_address

در مرحله بعد مشخص کنید که چه مقدار فضای خالی روی سرور مجازی دارید. برای این کار می توانید از دستور df استفاده کنید:
⦁ $ df -h

دستور df میزان استفاده از فضای دیسک سیستم فایل شما را گزارش می کند ، و -h باعث می شود که خروجی قابل خواندن باشد. خروجی مانند زیر را مشاهده خواهید کرد:
Output
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/vda1 25G 1.2G 23G 5% /

در این حالت فضای آزاد 23 گیگابایت است. فضای آزاد شما ممکن است متفاوت باشد.
از دستور fallocate استفاده کنید ، که به شما امکان می دهد فضای اختصاصی را به یک فایل اختصاص بدهید یا ندهید، تا فایلی ایجاد کنید که بیش از 80٪ فضای موجود دیسک را داشته باشد. این کار برای ایجاد هشدار کافی خواهد بود:
⦁ $ fallocate -l 20G /tmp/temp.img

Zabbix پس از گذشت حدود یک ساعت ، هشداری در مورد میزان فضای خالی دیسک ارائه می کند و عملی را که پیکربندی کرده اید ، اجرا می کند که پیامی را ارسال خواهد کرد. می توانید صندوق ورودی خود را برای دریافت پیام از سرور مجازی Zabbix بررسی کنید. پیامی مانند خواهید دید:
Output
Problem started at 10:37:54 on 2019.04.05
Problem name: Free disk space is less than 20% on volume /
Host: Second Ubuntu server
Severity: Warning

Original problem ID: 34

همچنین می توانید برای مشاهده نوتیفیکیشن و جزئیات آن به سربرگ Monitoring و سپس Dashboard بروید.

اکنون که می دانید هشدارها کار می کنند ، فایل موقت ایجاد شده را حذف کنید تا بتوانید فضای دیسک خود را دوباره پس بگیرید:
⦁ $ rm -f /tmp/temp.img

پس از یک دقیقه Zabbix پیام بازیابی را ارسال می کند و هشدار از داشبورد اصلی ناپدید می شود.
نتیجه
در این آموزش یک راه حل ساده و ایمن برای نظارت تنظیم کردید که به شما در نظارت بر وضعیت سرور مجازی های تان کمک می کند. اکنون می تواند مشکلات را به شما هشدار دهد ، و شما این فرصت را دارید که فرآیندهای رخ داده در زیرساخت IT خود را تجزیه و تحلیل کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راه اندازی زیرساخت های نظارتی ، راهنمای نحوه نصب Elasticsearch ، Logstash و Kibana (Elastic Stack) در Ubuntu 18.04 و مقاله نحوه جمع آوری معیارهای زیرساخت با Metricbeat در Ubuntu 18.04 را بررسی کنید.

از این لینک ها زیر می توانید آمورش های بیشتری برای لینوکس پیدا کنید :

پارامترهای پیش فرض در جاوا اسکریپت  –  اجرای چندین نسخه PHP بر روی یک سرور Debian 10

نحوه راه اندازی یک پروژه React با برنامه Reactنصب و ایمن سازی phpMyAdmin در اوبونتو 18

پیکربندی یک تایید اعتبار مجاز(CA) در CentOS 8  –  تنظیم برنامه Node.js برای تولید در CentOS 7

نصب MariaDB در اوبونتو 18.04  –  ایمن کردن Apache با Let’s Encrypt در Debian 10

نحوه نصب Node.js در CentOS 8  –  بازنویسی URL را با mod_rewrite برای Apache در Debian 10

راه اندازی فایروال با استفاده از firewalld در CentOS 8  –  نصب وب سرور Apache در Debian 10

اضافه کردن و حذف کاربران در CentOS 8 –  نصب Apache Tomcat 9 در Debian 10

نصب و استفاده از PostgreSQL در CentOS 8  –  راه اندازی سرور اولیه با Debian 10

نصب MariaDB در CentOS 8  –  چگونه با JSX عناصر واقعی ایجاد کنیم

نصب و پیکربندی VNC در Debian 10  –  استفاده از سرور از راه دور Docker

نصب و ایمن سازی Grafana در اوبونتو 18  –  نحوه نصب Git در CentOS 8

نصب Git در Debian 10 –  نصب و پیکربندی Zabbix برای ردیابی ایمن سرورهای

نحوه نصب Node.js در Debian 10  –  نصب وب سرور Apache در CentOS 7

نحوه نصب Webmin در Debian 10  –  نصب و پیکربندی Zabbix برای ردیابی ایمن سرور

نصب وردپرس با بانک اطلاعاتی در اوبونتو  – ساخت و استقرار سرور GraphQL با Node.js و MongoDB

نصب پایتون 3 و تنظیم نویسی محلی macOS  – نصب و ایمن سازی phpMyAdmin با Nginx در سرور

نصب Nagios 4 و نظارت بر سرور اوبونتو 18  –  نصب Python 3 و تنظیم یک محیط برنامه نویسی

نحوه نصب R بر روی Debian 10  –  راه اندازی سرور Prisma روی اوبونتو 18.04

نصب و پیکربندی Laravel با LEMP در اوبونتو 18  –  نصب و پیکربندی pgAdmin 4 در Server Mode

نصب Python 3 و تنظیم برنامه نویسی CentOS 8نصب Jitsi Meet در Ubuntu 18.04

کلمات کلیدی خرید سرور

خرید vps – خرید سرور مجازی – خرید سرور – سرور هلند – فروش vps – سرور مجازی آمریکا – خریدvps – سرور مجازی هلند – فروش سرور مجازی – سرور آمریکا – vps – سرور مجازی انگلیس – سرور مجازی آلمان – سرور مجازی کانادا – خرید vps آمریکا – خرید وی پی اس – سرور – خرید سرور مجازی هلند – vps خرید – سرور مجازی فرانسه – سرور مجازی هلند – خرید vps آمریکاخرید سرور مجازی ارزان هلندvpsخرید vps هلندخرید سرور مجازی آمریکاخرید vps فرانسهتست vpsسرور مجازی تستسرور مجازی ویندوزارزانترین vpsخرید وی پی اسvps ارزان – 


https://vpsgol.net/product/vps-germany/

https://vpsgol.net/product/vps-usa/

https://vpsgol.net/product/vps-france/

https://vpsgol.net/product/vps-canada/

https://vpsgol.net/product/vps-poland/

https://vpsgol.net/product/vps-netherlands/

https://vpsgol.net/product/vps-england/