لینوکس

نحوه اضافه کردن ، حذف و اعطای امتیازات Sudo به کاربران در VPS Debian

مقدمه
هنگامی که یک سرور مجازی جدید راه اندازی میکنید، یک حساب پیش فرض به نام root ایجاد می شود. این کاربر دسترسی کامل به سیستم دارد و باید فقط برای کارهای اداری مورد استفاده قرار گیرد. اساساً هیچ محدودیتی در مورد کارهایی که می توانید به عنوان کاربر اصلی برای سیستم خود انجام دهید وجود ندارد ، که ابزار کارآمدی است اما بسیار خطرناک است. لینوکس دکمه ” undo” ندارد.
برای کاهش این خطر ، می توانیم کاربر جدیدی ایجاد کنیم ، که امتیازات کمتری داشته باشد ، اما برای کارهای روزمره مناسب تر است. هنگامی که به قدرت کاربر اجرایی احتیاج دارید ، می توانید از طریق دستوری به نام sudo به آن قابلیت دسترسی پیدا کنید که به طور موقت امتیازات یک فرمان واحد را بالا می برد.
این راهنما نحوه ایجاد یک کاربر جدید بر روی سیستم دبیان را بررسی خواهد کرد. ما همچنین نحوه دسترسی کاربران به فرمان sudo را در صورت نیاز به امتیازات اجرایی و نحوه حذف کاربرانی که دیگر به آنها نیازی ندارید را پوشش خواهیم داد.
ورود به سرور خود
برای انجام مراحل در این راهنما، شما باید به عنوان کاربر اصلی وارد سرور Debian خود شوید.
اگر بدون انتخاب کلید SSH جهت تأیید اعتبار، یک نمونه سرور مجاری ایجاد کرده اید، به طور معمول ایمیلی را با رمز کاربری root دریافت می کنید. با تایپ کردن ssh root@your_server_ip_address می توانید از این اطلاعات برای ورود به سرور مجازی خود به عنوان کاربر اصلی در ترمینال استفاده کنید.
پسوردی را که به شما ارسال شده است وارد کنید (با وارد کردن پسورد هیچ چیزی روی صفحه نمایش داده نمی شود. این یک ویژگی امنیتی است به طوری که افراد اطراف شما نمی توانند رمز عبور شما را بر اساس طول آن حدس بزنند).
اگر پیکربندی خود را برای استفاده از کلیدهای SSH برای احراز هویت تنظیم کرده اید، می توانید از همان روش SSH بالا استفاده کنید ، اما به طور خودکار وارد سیستم می شوید بدون اینکه از شما پسورد خواسته شود. توجه داشته باشید که هیچ رمز عبوری برای شما ارسال نخواهد شد.
افزودن کاربر جدید
اولین قدم اضافه کردن یک کاربر جدید است. کاربران جدید ، به طور پیش فرض ، غیر متمایز هستند. این بدان معنی است که آنها فقط قادر به تغییر پرو Debiaنده ها در فهرست هوم خود هستند ، این همان چیزی است که ما می خواهیم.

اگر این اولین کاربر جدید شماست و شما هم اکنون به عنوان کاربر root وارد سیستم شده اید ، می توانید از ترکیب زیر استفاده کنید تا کاربر جدید ایجاد کنید:
adduser newuser
اگر به یک حساب کاربری وارد شده اید که اخیرا اضافه کرده اید و امتیازات sudo را دریافت کرده اید ، می توانید با استفاده از sudo با همان دستور کاربر جدیدی ایجاد کنید:
sudo adduser newuser
در هر صورت ، Debian  شما را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربری که می خواهید ایجاد کنید آگاه میکند. اولین اطلاعاتی که باید انتخاب کنید رمز عبور کاربر جدید است.
از شما می خواهد یک رمز عبور انتخاب کنید و سپس با تکرار آن را تأیید کنید (این دفعه هم کاراکترهایی که تایپ می کنید برای اهداف امنیتی در پنجره ظاهر نمی شوند).
پس از آن ، اطلاعات شخصی در مورد کاربر را از شما میخواهد. شما می توانید آن را پر کنید یا خالی نگه دارید. کاربر بدون در نظر گرفتن تصمیم شما کاملاً به همان روش کار خواهد کرد. برای رد کردن این تبلیغات ، ENTER را تایپ کنید و مقادیر وارد شده را بپذیرید.
دسترسی به کاربر جدید
وقتی این مراحل را تمام کردید ، کاربر جدید شما اکنون در دسترس است. می توانید با وارد کردن exit به عنوان کاربر جدید وارد شوید:
با این کار بخش فعلی شما به عنوان root خاتمه می یابد و به شما امکان می دهد با وارد کردن کاربر جدید از طریق SSH وارد شوید:
ssh newuser @ your_server_ip_address
این بار گذرواژه جدیدی را که تازه برای این کاربر تنظیم کرده اید ، وارد کنید.
روش دیگر برای جابجایی سریع کاربر دیگر بدون ورود به سیستم ، استفاده از دستور su است. این دستور مخفف substitute  است و به شما امکان می دهد تا کاربر مورد نظر خود را تغییر دهید. می توانید از این طریق استفاده کنید:
su – newuser
با این کار رمز ورود کاربر جدید از شما خواسته میشود. وقتی آن را به درستی وارد کرده باشید ، به کاربر جدید تغییر خواهید کرد. وقتی می خواهید به بخش اصلی خود برگردید ، دوباره دستور خروج را وارد کنید:
اعطای امتیازات اجرایی به کاربران
اکنون که کاربر جدیدی در سیستم خود دارید ، باید تصمیم بگیرید که آیا این کاربر باید با sudo وظایف اداری را انجام دهد یا خیر.
اگر کاربری که ایجاد کردید کاربر اصلی شما در سیستم میباشد ، معمولاً مایل هستید امتیازات sudo را فعال کنید تا بتوانید پیکربندی و نگهداری معمول را انجام دهید.
برای افزودن این امتیازات به کاربر جدید خود ، باید کاربر جدید را به گروه sudo اضافه کنیم. به طور پیش فرض کاربرانی که به گروه sudo تعلق دارند مجاز به استفاده از دستور sudo هستند.

به عنوان root ، این دستور را اجرا کنید تا کاربر جدید خود را به گروه sudo اضافه کنید (کلمه هایلایت شده را با کاربر جدید خود جایگزین کنید):
usermod -aG sudo sammy
اکنون ، هنگامی که به عنوان کاربر عادی خود وارد سیستم شده اید ، می توانید با تایپ کردن sudo command_name
یک دستور خاص با امتیازات اصلی را اجرا کنید.
از شما خواسته می شود رمزعبور کاربر خود را وارد کنید (نه رمزعبور کاربر اصلی). سپس دستور با دسترسی بهتر اجرا می شود.
حذف یک کاربر
اگر بیش از یک نفر از سرور مجازی شما استفاده می کند، باید کاربری خود را به آن ها اختصاص دهید تا وارد سیستم شوند. اگر کاربری ایجاد کرده اید که دیگر نیازی به آن ندارید ، حذف آن بسیار آسان است.
به عنوان یک کاربر معمولی با امتیازات sudo ، می توانید کاربر را با استفاده از این دستور حذف کنید:
sudo deluser –remove-home username
گزینه –remove-home دیرکتوری هوم کاربر را نیز حذف می کند.
اگر به عنوان کاربر root وارد شده اید ، نیازی به اضافه کردن sudo قبل از دستور ندارید:
deluser –remove-home username
نتیجه
اضافه کردن کاربران ، حذف کاربران ، و اختصاص امتیازات sudo همه کارهای اولیه ای است که به احتمال زیاد به پیکربندی برای هر سرور مجازی احتیاج دارید. با آشنایی با این فرایندها ، می توانید محیط اولیه خود را سریعتر و با اطمینان تر تنظیم

 

از این لینک ها زیر می توانید آمورش های بیشتری برای لینوکس پیدا کنید :

چگونه می توان با کتابخانه (library) درخواست ها در پایتون شروع به کار کرد

نحوه اجرای صفحه گذاری در MySQL با PHP روی اوبونتو 18.04

نحوه تنظیم پلتفرم Eclipse Theia Cloud IDE در CentOS 7

بسته بندی برنامه Laravel 6 برای توسعه با Docker Compose در اوبونتو 18.04

نحوه بهینه سازی درخواست های MySQL با ذخیره سازی ProxySQL در اوبونتو 16.04

نحوه استفاده از Ansible برای نصب و راه اندازی وردپرس با LAMP در اوبونتو 18.04

چگونه می توان پلتفرم كد سرور Cloud IDE را در اوبونتو 18.04 تنظیم كرد (شروع سریع)

چگونه می توان از رول های ansible برای انتزاع محیط زیرساختی خود استفاده کرد

نحوه پیکربندی یک خوشه Galera با MySQL در سرورهای اوبونتو 18.04

نحوه تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی یک خوشه Kubernetes در vpsgol با استفاده از Velero

نحوه نصب و استفاده از PostgreSQL در CentOS 7

چگونه می توان پلتفرم Eclipse Theia Cloud IDE را روی اوبونتو 18.4 تنظیم کرد

نحوه استقرار و مدیریت DNS با استفاده از DNSControl در Debian 10

چگونه می توان پلتفرم Cloud IDE کد سرور را روی CentOS 7 تنظیم كرد

نحوه نصب Apache Kafka در Debian 10

نحوه نصب وردپرس با OpenLiteSpeed ​​در اوبونتو 18.04

چگونه پیکربندی SSH Daemon خود را بر روی یک VPS لینوکس تنظیم کنید

کلمات کلیدی خرید سرور

خرید vps – خرید سرور مجازی – خرید سرور – سرور هلند – فروش vps – سرور مجازی آمریکا – خریدvps – سرور مجازی هلند – فروش سرور مجازی – سرور آمریکا – vps – سرور مجازی انگلیس – سرور مجازی آلمان – سرور مجازی کانادا – خرید vps آمریکا – خرید وی پی اس – سرور – خرید سرور مجازی هلند – vps خرید – سرور مجازی فرانسه – سرور مجازی هلند – خرید vps آمریکا – خرید سرور مجازی


https://vpsgol.net/product/vps-germany/

https://vpsgol.net/product/vps-usa/

https://vpsgol.net/product/vps-france/

https://vpsgol.net/product/vps-canada/

https://vpsgol.net/product/vps-poland/

https://vpsgol.net/product/vps-netherlands/

https://vpsgol.net/product/vps-england/